چکیده فارسی: پژوهش حاضر، با هدف ارزشیابی اثربخشی برنامه اوقات فراغت دانش آموزان دختر اجراء گردیده است. روش اصلی، ارزشیابی با استفاده از طرح آزمایش شبه پانل است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقاطع تحصیلی ابتدائی (سوم تا پنجم) راهنمائی و متوسطه شرکت کننده در برنامه اوقات فراغت تابستان 1387 در استان خراسان شمالی است. حجم نمونه 583 نفر است. داده های بدست آمده از اجرای پرسشنامه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و تحت آزمون معناداری ویلکاکسون مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد که میزان دینداری، مشارکت اجتماعی، شادابی و نشاط، آشنایی با اندیشه های امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی در میان دانش آموزان دختر در قبل و بعد از اجرای برنامه تفاوت داشته است طوری که می توان گفت برنامه اوقات فراغت اثربخش بوده است. جهت این تأثیر نیز مثبت است.
Evaluation of Effectiveness of Leisure Time Programs for Girl Students (The Case Study of Northern Khorasan Province)
English Abstract: The purpose of the present study is to evaluate the Effectiveness of Leisure Time Programs for girl students in the NorthernKhorasanProvince. The research design was a quasia-panel study. Target population of the study was all girl students at the primary, secondary and high school level, who participated in the Leisure Time Programs during the 2008 summer. A sample size of 583 respondents in all educational level selected for the study. Data was collected using a standard questionnaire instrument. Statistical data analysis was done with SPSS software program, using nonparametric Wilcoxon test. Findings clearly show that significant differences existed in students' degree of religiousness, social participation, enthusiasm, and degree of familiarity with Islamic Revolution and Imam Khomeini's thoughts before and after participation in the program. Briefly, results indicated that Leisure Time Programs are conducted in effective manner and arrived at a positive outcome.