نویسندگان:
عاطفه صادق مسجدی1 .1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
چکیده فارسی: اگرچه مدرنیته انسانیت زنان (پاره پنهان) را آشکار کرد، اما زن بودن زنان (پاره پیدا) را در محاق فرو برد. مدرنیته، معتقدبود برای انسان شدن، زنان را تا حد امکان باید به مردان شبیه ساخت. در نتیجه زن مدرنیته، انسان است، اما با همه اوصاف آن چنان مقهور اشتراکات «حقیقت زنانگی» مردانه. اندیشه های نو با نادیده انگاری زن و مرد شد که زن و حقوق زنانه را فراموش کرد و بدین سان با نادیده انگاشتن هویت زنانه، امنیت وی را درمعرض چالش قرار داد. زنانی که از لحاظ اجتماعی قادر به نقش آفرینی در جامعه مردسالار باشند، معمولاً تمام هویت اجتماعی شان را از زنانگی خویش نمی گیرند و خود را تا اندازه ای با نقش ها و کارکردهای اجتماعی مردانه وفق می دهند اما این زنان هزینه هایی نیز می پردازند، مردان آنها را تهدیدی برای خویش قلمداد کرده و در مقابل تغییر رفتارهای آنها مقاومت می کنند. با لحاظ چنین واقعی تهایی، اسلام هویت جنسیتی را فراتر از ویژگی های زیست شناختی هریک از دو جنس مورد ارزیابی قرارمی دهد. براین اساس، برابری کیفی به مراتب بیش ازتساوی کمّی در راستای تحقق مفهوم جنسیت درکانون توجه قرارمی گیرد.
A Comparative Study of the Islamic and western conceptions of gender
English Abstract: Though modernity revealed women’s humanity (the covert half), it concealed their womanliness (the overt half). To be a human, women must become similar to men as much as possible according to modernity. As a result, woman of modernity is a human being but with all of the manly characteristics. The new ideas, due to ignoring “the reality of womanliness”, are so preoccupied with the commonalities of man and woman that they forgot women and women’s rights. Thus, through ignoring women’s identity, they let women’s security vulnerable to challenge. Women who are able to play a role in a manly society do not usually achieve their all their identity from their womanliness and comply to some extent with manly social roles and functions. But, such women have to pay the expense: men consider them a threat to themselves and resist against their behavioral changes. With respect to such realities, Islam evaluates sexual gender identities of men and women apart form their biological characteristics. As a result, concentration will be on qualitative equality rather than quantitative equality.