چکیده فارسی: پیشبینی اضطراب اجتماعی بر اساس ابراز وجود و خودکارآمدی در دانشآموزان شهرستان کاشان محمدرضا تمنایی فر[1] تاریخ دریافت: 11/5/92 تاریخ پذیرش: 2/9/92 چکیده اضطراب اجتماعی با ترس آشکار و مستمر از موقعیتهای اجتماعی و عملکردی مشخص میشود که در آن شخص در معرض افراد ناآشنا یا ارزیابی احتمالی دیگران قرار میگیرد. اضطراب اجتماعی، تهدیدکننده تعامل سازنده با دیگران و مانع تجارب اجتماعی مثبت و سالم است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ابراز وجود و خودکارآمدی با اضطراب اجتماعی است. روش این مطالعه از نوع پیمایشی است و برای جمعآوری دادههای تحقیق، از پرسشنامه اضطراب اجتماعی، پرسشنامه ابراز وجود و پرسشنامه خودکارآمدی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر کاشان در سال تحصیلی 92-1391 است و 420 نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. یافتهها بیانگر رابطه منفی معنادار ابراز وجود و خودکارآمدی با اضطراب اجتماعی است. واژههای کلیدی: اضطراب اجتماعی، ابراز وجود، خودکارآمدی، دانشآموزان. .[1] استادیار گروه روانشناسی دانشگاه کاشان tamannai@kashanu.ac.ir
The Prediction of Social Anxiety Based on Self-Assertion and Self-Efficacy
English Abstract: The Prediction of Social Anxiety Based on Self-Assertion and Self-Efficacy amongStudents in Kashan M.R.Tamannaeifar[1] Abstract Social anxiety is characterized by a marked and persistent fear of social and performance situations in which the person is exposed to unfamiliar people or to possible scrutiny by others. Social anxiety is threatening for normal interactions with others and barrier of positive and healthy social experiences.In hence, the aim of present study is investigating relationship of self-assertion and self-efficacy with social anxiety.The method of this study was survey. Data were gathered using social anxiety questionnaire, self-assertion questionnaire,and self-efficacy questionnaire.The statistical population consisted of all the high school students in Kashan city in years 2012-2013.420 students were selected by cluster sampling method.Results showed significant relationship of self-assertion and self-efficacy with social anxiety. Key words: Social Anxiety,Self-Assertion,Self-Efficacy,Students [1]Assistant professor (Tamannai@kashanu.ac.ir)