نویسندگان:
پندار جاهدعطائیان1 .1دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاداسلامی، زاهدان، ایران.
چکیده فارسی: نیازهای فرهنگی- اجتماعی از جمله بارزترین نیازهای معنوی است که در حال حاضر، توجه دولت ها، سازمان ها و مؤسسات فرهنگی اجتماعی را به خود جلب کرده است، به طوری که تلاش می کنند تا در قالب برنامه های مختلف، طیف وسیعی از این نیازها را پاسخ دهند. توفیق این سازمان ها در وهله نخست منوط به داشتن اطلاعات دقیق از نیازهای احساس شده و ابراز شده توسط مخاطبان می باشد. به همین جهت، انجام مطالعات مختلف جهت سنجش نیازهای اقشار مختلف مردم ضرورت پیدا می کند و نیازسنجی دختران نوجوان به عنوان یکی از اقشار آینده ساز نظام حائز اهمیت می گردد. این پژوهش با روش پیمایش و انتخاب نمونه ۵۰۲ نفری از دانش آموزان دختر مقاطع راهنمایی و متوسطه شهر اصفهان به شناسایی و گروه بندی انواع نیازهای آنان و سطح بندی این نیازها پرداخته است. نتایج تحقیق نشان می دهد نیازهای عاطفی- روانی در مرتبه اول، نیازهای اجتماعی در رتبه دوم، نیازهای اقتصادی در رتبه سوم و نیازهای فرهنگی در مرتبه چهارم قرار دارند. دختران نوجوان، شرکت در فعالیت های تفریحی (اردو و مسافرت) را به عنوان گزینه اول نیازهای فراغتی اعلام کرده اند. خانواده، مهم ترین گروه مرجع دختران می باشد و آنها تمایل دارند تا مورد توجه بیشتری از سوی خانواده ها قرار گیرند. به بیان دیگر برای آنان همدلی و برقراری روابط صمیمانه اولویت بیشتری نسبت به تزریق پول و تأمین امکانات دارد.
An assessment of the socio-cultural needs of high-school girls in Isfahan
English Abstract: Socio-cultural needs are among the most conspicuous spiritual needs drawing the attention of governments, organizations, and socio-cultural institutions that try to answer these needs by means of a wide range of different programs. The success of these institutions is primarily dependent on access to accurate knowledge of needs felt and expressed by addresses. As a result, to perform various studies it is necessary to assess the needs of different groups of people. Thus, this paper identifies and classifies the needs of middle and high school girls in Isfahan on the basis of survey method and a sample of 502 people. The results show that emotional and psychological needs are at the first level, social needs at the second level, economic needs at the third level, and cultural needs at the fourth. The adolescent girls declared participating in recreational activities as their first recreational need. Family is girls’ most important reference group and they are willing to be attended more by their families. In other words, empathy and intimate relationships are more important for the girls than money and other facilities.