نویسندگان:
زهرا اسمعیل یان1 .1دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش گرایش شغلی دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی شهر تهران را نسبت به شغل پلیس زن مورد مطالعه قرار داده است. از جمله اهداف مهم این مقاله، شناخت عوامل مؤثر بر میزان گرایش شغلی دانش آموزان دختر به این شغل است. جامعه آماری مورد مطالعه، کلیه دانش آموزان دختر مراکز پیش دانشگاهی دولتی روزانه شهر تهران بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای ۳۷۹ نفر انتخاب شدند. روش تحقیق، پیمایشی بوده که با تکنیک جمع آوری اطلاعات، از طریق پرسشنامه محقق ساخته، اجرا گردیده است. ارتباط بین متغیرهای مستقل (ویژگی های فردی دانش آموزان، ویژگی های خانوادگی، شناخت از پلیس و منزلت اجتماعی پلیس، رفتار پلیس) با متغیر وابسته (گرایش دانش آموزان دختر به شغل پلیس زن) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج مهم به دست آمده از پژوهش حاکی از ارتباط معنی دار بین متغیرهای مستقل: معدل، منطقه آموزشی، ویژگی های خانوادگی دانش آموزان (اقتصادی- اجتماعی)، منزلت اجتماعی پلیس، شناخت و آگاهی از پلیس و رفتار پلیس با مردم با متغیر وابسته گرایش دانش آموزان دختر به شغل پلیس می باشد. ارتباط معنی دار بین متغیرهای سن و رشته تحصیلی با گرایش شغلی دانش آموزان دختر به شغل پلیس زن مورد تأیید قرار نگرفته است.
An assessment of pre-university school girls’ trends towards police jobs
English Abstract: This research studies job trends of pre-university school girls in Tehran towards disciplinary jobs. One of the important goals of this paper is identification of the factor influencing on the rate of job trends of school girls towards disciplinary jobs. The statistical population included all the pre-university daily school girls in Tehran, among whom 379 people were chosen through random cluster sampling. The research method was a survey performed by means of collecting information through a questionnaire designed by the researcher. In addition, the relationship between the independent variable (personal and familial characteristics of students, knowledge of police and their social status, police behavior) and dependant variable (trends of girl students towards police job). The major results attained from the study show that there is a meaningful relationship between independent variables such students’ average grade, residence area, their familial characteristics (social and economic), the social status of police, knowledge of police, the behavior of police toward the public and the dependent variable, i.e. the students’ trend towards police job. No meaningful relationship was found between age and field of study and the students’ job trends.