چکیده فارسی: تبیین نقش خانواده، مدرسه و گروه های مرجع در نیازهای اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان علیرضا قبادی[1] تاریخ دریافت: 27/5/92 تاریخ پذیرش: 20/3/92 چکیده در دهه های اخیر، با توجه به اهمیت نیازهای اجتماعی و فرهنگی به ویژه در بین نوجوانان و جوانان، نقش خانواده، مدرسه و گروه های مرجع در تعیین نیازهای جوانان مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران علوم انسانی- اجتماعی قرار گرفته است. بر این مبنا، هدف اساسی این مطالعه شناسایی مهمترین نیازهای اجتماعی و فرهنگی و نقش گروه های مرجع در اولویت بندی این نیازها در بین دانش آموزان می باشند. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و برای جمع آوری داده های تحقیق از تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. برای تعیین اعتبار ضریب هم سازی درونی گویه های مربوط به شاخصهای مختلف نیازهای اجتماعی و فرهنگی از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که بر اساس نتایج حاصله، میزان آلفای کلیه شاخصها بالاتر از 0.70 و نمایانگر اعتبار بالای شاخصهای ابزار اندازهگیری است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه شهر کاشان در سال تحصیلی 92-1391 میباشد. با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 405 دانش آموز به عنوان حجم نمونه به روش تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق بیانگر نقش اساسی معلمین در تعیین اولویت نیازهای اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان میباشد. پس از آن، دوستان همکلاسی و خانواده در این ارتباط نقش اساسی داشتهاند. واژههای کلیدی: نیازهای اجتماعی و فرهنگی، خانواده، مدرسه، گروه مرجع، دوستان. [1]. استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه خوارزمی ghobadidr@gmail.com
Establishing the Role of Family, School and Reference Friends in Socio-Cultural Needs of Students
English Abstract: Establishing the Role of Family, School and Reference Friends in Socio-Cultural Needs of Students A.R. Ghobadi[1] Abstract In recent decades the role of family, school, and reference groups has been paid heed by scholars and men of letters in humanities because of the importance of the Socio-cultural needs especially the teenagers and the young. Accordingly, the main purpose of this study is to identify the most important socio-cultural needs and the role of reference groups in prioritizing such needs among students. This study employs a social survey and applies questionnaires to collect data. To determine coefficient of internal coherence, items related to various socio-cultural needs indices were calculated by Cronbach's according to which alpha value for all indices exceeded 70% representing the high reliability of measurement indices. The population consisted all male and female high school students in Kashan, in 1391-1392. 405 students were randomly selected and surveyed as the study sample using Cochran sampling formula. Research results indicated the significant role of teachers in prioritizing socio-cultural needs of students. Secondly, classmate friends and family members were found to play a key role on this interface. Keywords: Socio-cultural needs, Family, schools, Reference, Friends [1]Assistant Professor of Social Studies in Kharazmi University
Keywords: family , Socio-cultural needs , schools , Reference , Friends .