چکیده فارسی: بررسی رابطه نگرش خانواده های تهرانی مبتنی بر سرمایه های فرهنگی در انتخاب نوع مدرسه: دولتی و غیرانتفاعی عالیه شکری1 دکتر مرتضی منادی2 چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی نگرش خانواده های تهرانی نسبت به انتخاب نوع مدرسه، دولتی و غیر انتفاعی انجام شد. در این پژوهش که به روش کیفی انجام گرفت با تحلیل محتوا، اطلاعاتی از 12 مصاحبه به روش هدایت کلیات از والدین دبستانهای دولتی و غیر انتفاعی پسرانه منطقه شمال و جنوب تهران به دست آمد. آنها به صورت هدفمند انتخاب شده بودند. نتایج تحلیل محتوای مصاحبه ها حاکی از این بود که والدین به دلایل کارایی و بازدهی بالا ، کمی هزینه و نزدیکی مدارس دولتی و اهمیت بُعد تربیتی در مدارس غیر انتفاعی این مدارس را انتخاب کرده بودند. آنان دارای نگرش هایی متفاوت بودند. عامل مهم در شکل گیری نگرش خانواده ها شناخت آنها بود، اما ثبت نام در مدرسه تحت تأثیر سرمایه های فرهنگی خانواده هاست. خانواده هایی که سرمایه فرهنگی آنان نسبت به سرمایه های دیگرشان بالا بود، بیشتر برای آموزش و پرورش فرزند خود سرمایه گذاری کرده بودند. کلید واژه ها: نگرش، سرمایه خانواده، انتخاب، مدرسه دولتی، مدرسه غیر انتفاعی __________________________________________________________________________ تاریخ دریافت: 4/5/90 تاریخ پذیرش: 8/2/92 1. کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی a.shokri1391@gmail.com 2. عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) monadiGalzahra.ac.ir
Private and Public Schools Choice in Tehran: The Role of Family Attitude and Cultural Capital
English Abstract: Private and Public Schools Choice in Tehran: The Role of Family Attitude and Cultural Capital A. Shokri, M. A. M. Monadi, Ph D This research was undertaken to investigate Tehrani families’ attitude towards selection of public and private schools. Purposive sampling was used and the sample comprised parents of primary school boys in districts 1 and 19 of Tehran. In this qualitative research, the obtained information from 12 interviews was analyzed through content analysis. The results indicated that parents chose public schools due to their high efficiency, low cost of school fees, and schools’ being in vicinity. In addition, for the families which selected private schools, educative aspect was more important than academic aspect. Parents had different attitudes and parents’ cognition was an important factor in the formation of the attitudes. Nevertheless choice of schools was affected by families’ cultural capital. In fact, families with higher cultural capital compared to economic and social capital, had greater investment in their children’s education. Key words: attitude, family capital, choice, public school, private school
Keywords: attitude , family capital , choice , public school , private school .