چکیده فارسی: مقایسه خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده احمد احمدی قوزلوجه1 دکتر فرشته باعزت2 سیاوش کیانی3 چکیده هدف این پژوهش مقایسه خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده در شهر پارس آباد بود. روش پژوهش پس رویدادی و از نوع علی- مقایسه ای است و از میان جامعه آماری 160 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه گزینش شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر استفاده شد. داده ها از طریق آزمونهای تحلیل واریانس یک راهه، آزمون تعقیبی شفه و ضریب اتا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشانگر آن بود که خودکارآمدی دانش آموزان با توجه به الگوهای ارتباطی خانواده متفاوت است و فرزندان خانواده های کثرت گرا و توافق کننده از خودکارآمدی بالا و فرزندان خانواده های محافظت کننده و بی قید از خودکارآمدی پایین برخوردارند. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می شود که به منظور تقویت خودکارآمدی فرزندان، والدین زمینه های لازم را برای تعاملات باز و سر گشاده در خانواده فراهم کنند و ضمن تشویق فرزندان به اظهار نظر و مشارکت در تعاملات خانواده آنها را متوجه کنند که نظرات و عقایدیشان ارزشمند است و در تصمیم گیریهای خانواده به کارگرفته می شوند. کلید واژه ها: الگوی ارتباطی خانواده، خانواده کثرت گرا، خانواده توافق کننده، خانواده محافظت کننده، خانواده بی قید، خودکارآمدی _________________________________________________ تاریخ دریافت: 21/4/90 تاریخ پذیرش: 25/8/91 1. دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز ahmad747kam@yahoo.com 2. دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران baezzat12@gmail.com 3 . دانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی sia000kia@gmail.com
A Comparison of Students' Self-Efficacy according to Family Communication Patterns
English Abstract: A Comparison of Students' Self-Efficacy according to Family Communication Patterns A. Ahmadi Ghouzloujeh F. Baezzat, Ph D S. Kiani, M. A. This study was carried out to compare students’ self-efficacy according to family communication patterns in Pars Abad (Ardebil province). In this causal-comparative and ex-post facto research, 160 high school boys were selected through random cluster sampling method. The instrumentation comprised Revised Family Communication Scale and Sherer General Self-Efficacy Scale. The collected data were analyzed by one-way analysis of variance (ANOVA), scheffe test and eta coefficient. The obtained results indicated that students’ self-efficacy varied based on various family communication patterns. More specifically, children of consensual and pluralistic families enjoyed high self-efficacy and the children of protective and laissez-faire families had low self-efficacy. Based on the findings of the study and for the purpose of enhancing children’s self-efficacy, it is recommended that parents pave the way for open interactions among family members and encourage their children to express their opinions. As a result, children will find out that their points of view are worthwhile and are used for decision-making in the family. Key words: family communication pattern, pluralistic family, consensual family, protective family, laissez-faire family, self-efficacy
Keywords: family communication pattern , self-efficacy , pluralistic family , consensual family , protective family , laissez-faire family .