چکیده فارسی: رابطه شیوه فرزند پروری و عزت نفس با سلامت روانی دانش آموزان تقی ابوطالبی احمدی 1 چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری و عزت نفس با سلامت روانی دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران تشکیل می دهد. 400 نفر (200 دختر و 200 پسر) از دانش آموزان و والدین آنها از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه های اقتدار والدین، مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت و سلامت عمومی گلدبرگ را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که میان دو متغیر عزت نفس و شیوه فرزند پروری اقتدارمنطقی والدین از نظر آماری رابطه معنادار وجود دارد و هر دو متغیر دارای واریانس مشترک قابل توجهی هستند و شیوه فرزند پروری اقتدار منطقی، سبب افزایش عزت نفس نوجوانان می شود. نتایج ضریب همبستگی همچنین نشان داد که میان دو متغیر شیوه فرزند پروری اقتدار منطقی و سلامت روانی دانش آموزان از لحاظ آماری رابطه معنادار وجود دارد. همچنین میان شیوه های فرزند پروری و عزت نفس رابطه معنادار وجود دارد. میان شیوه فرزند پروری و سلامت روانی نیز رابطه معنادار به دست آمده است و می توان سلامت روانی را از روی شیوه های فرزند پروری پیش بینی کرد. کلید واژه ها: شیوه فرزندپروری، عزت نفس، سلامت روان _____________________________________________________________ تاریخ دریافت: 15/3/91 تاریخ پذیرش: 3/2/92 1. مدرس دانشگاه فرهنگیان taghiabutalebi@gmail.com
The Interrelationship of Parenting Styles, Self-Esteem, and Students’ Mental Health
English Abstract: The Interrelationship of Parenting Styles, Self-Esteem, and Students’ Mental Health T. Aboutalebi Ahmadi The present study was carried out to examine the interrelationship of parenting styles, self-esteem, and students’ mental health among Tehrani eleventh graders. The research method was descriptive and correlational. The statistical population comprised all Tehrani eleventh grade students. Four hundred students (200 girls and 200 boys) and their parents were selected through random multi-stage cluster sampling. The instrumentation consisted of Parental Authority Questionnaire (PAQ), Coopersmith Self-Esteem Inventory (SEI) as well as Goldberg General Health Questionnaire (GHQ). The obtained data were analyzed through mean, standard deviation, correlation coefficients, and multivariate regression. Results showed that there was a significant relationship between self-esteem and authoritative parenting style. In fact, these two variables had a considerable common variance and authoritative parenting style enhanced adolescents’ self-esteem. Correlation coefficients indicated that there was a significant relationship between authoritative parenting style and students’ mental health. In addition, there was a significant association between parenting styles and self-esteem. Furthermore, a meaningful relationship was observed between parenting styles and mental health and mental health can be predicted based on parenting styles. Key words: parenting style, self-esteem, mental health
Keywords: parenting style , mental health , self-esteem .