چکیده فارسی: بررسی نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان متوسطه شهر تهران و عوامل مؤثر بر آن با تأکید برنقش خانواده گودرز بهرامی1 دکتر طلیعه خادمیان2 چکیده هدف از این پژوهش توصیف و تحلیل شیوه های گذران اوقات فراغت دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران و برخی از عوامل مؤثر بر آنها با تأکید بر نقش خانواده است. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است. ابزار پژوهش پرسشنامه و جامعه آماری شامل دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران است که بر اساس نمونه گیری ساده تصادفی و خوشه ای چند مرحله ای، یک نمونه 351 نفری انتخاب شده است. در این پژوهش براساس متون نظری، برای سنجش میزان شیوه های اوقات فراغت از شاخصهایی چون معاشرتی، مشارکتی، پر تحرک (حرکتی)، بی تحرک (آموزشی، علمی)، بی تحرک (سرگرمی، رسانه ای) و هنری بهره گیری شده است. داده های گردآوری شده با آمارهای توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شده اند. برای توصیف رابطه میان متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و برای فرضیه های مقایسه ای از آزمون Fاستفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که جنسیت درنحوه گذران اوقات فراغت تأثیردارد، به طوری که میان جنسیت و شاخصهای فراغتی پرتحرک، هنری، بی تحرک (آموزشی، علمی) و بی تحرک (سرگرمی، رسانه ای) تفاوت معنادار بوده است. همچنین میان تحصیلات والدین و میزان وقت فراغت دانش آموزان رابطه معنادار وجود داشته است. والدینی که تحصیلات بالاتری داشته اند زمان بیشتری را برای گذران اوقات فراغت فرزند خود اختصاص داده اند. نتایج همچنین حاکی از آن است که میان تحصیلات والدین و نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان رابطه وجود داشته است، به طوری که میان تحصیلات والدین و شاخصهای معاشرتی، مشارکتی و بی تحرک (آموزشی، علمی) رابطه معنادار بوده است. نتایج آماری حاکی از آن است که بیشتر دانش آموزان وقت فراغت خود را صرف فعالیتهایی چون با خانواده بودن، تماشای تلویزیون، استراحت و خواب، گوش دادن به موسیقی، استفاده از موبایل، معاشرت با دوستان، ورزش کردن، شرکت در جشنها و میهمانیها، قدم زدن و رفتن به پارک و مراکز تفریحی و کار با کامپیوتر می کنند. کلید واژه ها: دانش آموزان، اوقات فراغت، والدین، خانواده، نحوه گذران اوقات فراغت ___________________________________________ تاریخ دریافت: 9/11/1390 تاریخ پذیرش: 3/2/1392 1. کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی Goudarz.Bahrami@gmail.com 2. استادیار و عضوهیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال T-khademian@iau-tnb.ac.ir
Leisure Time Activities among Tehrani High School Students with an Emphasis on the Role of Family
English Abstract: Leisure Time Activities among Tehrani High School Students with an Emphasis on the Role of Family G. Bahrami, M.A. T. Khademian, PhD The purpose of the present study was to describe and analyze leisure time activities among Tehrani high school students along with the contributing factors with an emphasis on the role of the family. This is a descriptive survey and the instrumentation comprised a questionnaire. The statistical population of the study consisted of all Tehrani high school students. The sample which was selected through simple random as well as multi-stage cluster sampling methods included 351 students. Based on the related literature, indexes such as socializing activities, participating activities, physical (active), passive (educational, scientific), passive (recreational, media) and arts were identified. Pearson Product Moment correlation was used for examining the relationship between the variables. In addition, F-test was utilized for testing the hypotheses. Results indicated that gender affected leisure time activities. More specifically, gender significantly contributed to leisure time indexes of physical (active), arts, passive (educational, scientific), and passive (recreational, media). Moreover, parents with higher education level spent more time with their children for leisure time activities. In addition, there was a significant relationship between parents’ education level and leisure time indexes of socializing activities, participatory activities, and passive (educational, scientific). Popular pastimes of majority of students included spending time with family, watching TV, resting and sleeping, listening to music, using mobile phone, spending time with friends, doing sport, taking part in parties, walking, going to parks and recreational centers as well as working with computer. Key Words: students, leisure time, parents, family, leisure time activities
Keywords: students , parents , family , leisure time , leisure time activities .