چکیده فارسی: مقایسه اختلالات رفتاری دانش آموزان پسرتک والد -مادر وتک والد –پدر و خانواده عادی دوره ابتدایی صدیقه حاجی حسنی1 دکتر مهدیه صالحی2 دکتر سوزان امامی3 چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اختلالات رفتاری دانشآموزان پسر خانواده های تک والد -مادر و تک والد- پدر و خانواده های عادی دوره ابتدایی شهر تهران بود. روش تحقیق علی- مقایسه ای و جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر دوره ابتدایی (خانواده های عادی و خانواده های تک والد) منطقه 2 شهر تهران بود. برای انتخاب نمونه مورد نظر از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد. نمونه شامل 122 نفر فرزندان خانواده تک والد (61 نفر سرپرست مادر ،61 نفر سرپرست پدر) و 122 نفر فرزندان خانواده عادی بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه اختلالات رفتاری کانرز (ویژه معلم) بود که معلمان دانش آموزان مورد نظر به آن پاسخ دادند. در این پژوهش از روش آماری تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که نمره کل اختلالات رفتاری در سه گروه دانش آموزان تک والد-مادر و تک والد - پدر و عادی متفاوت است و میانگین کل اختلالات رفتاری در دانش آموزان عادی پایین تر از دانش آموزان تک والد- پدر و تک والد- مادر است. همچنین بین میانگین کل اختلالات رفتاری دانش آموزان تک والد- پدر با تک والد- مادر نیز تفاوت معنادار وجود دارد، بهطوری که میانگین کل اختلالات رفتاری در دانش آموزان تک والد- مادر پایین تر از دانش آموزان تک والد- پدر است. کلید واژه ها: اختلال رفتاری، خانواده تک والدمادر-تک والد پدر، خانواده عادی ____________________________________________________ تاریخ دریافت: 26/9/1391 تاریخ پذیرش: 16/10/1392 1. کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی Hasani201250@yahoo.com 2. استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی Msalehi@iauctb.ir 3. استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی Emamipursd@yahoo.com
A Cross-Comparison of Behavioral Disorders among Primary School Boys Raised in Single- and Two-Parent Families
English Abstract: A Cross-Comparison of Behavioral Disorders among Primary School Boys Raised in Single- and Two-Parent Families S. Haji Hassani, M.A. M. Salehi, PhD S. Emami, PhD The purpose of the present study was to compare behavioral disorders among Tehrani primary school boys raised in single-mother, single-father and normal families. The research method was causal-comparative and the statistical population consisted of all primary school boys (normal and single-parent families) in district 2 of Tehran. Cluster sampling method was utilized and the sample included 122 children of single-parent families (61 single-mothers and 61 single-fathers) as well as 122 children of normal families. The instrumentation comprised Conners’ behavioral disorders questionnaire (teacher’s rating scale). The teachers completed the questionnaire. One-way analysis of variance and Scheffe test were used for the purpose of data analysis. Results indicated that behavioral disorders total scores were different for the three groups under study, i.e., boys raised in single-mother, single-father, and normal families. Furthermore, the total mean score of behavioral disorders for children raised in normal families was lower than that of children in single-mother and single-father families. In addition, there was a significant difference between the total mean score of behavioral disorders for single-mother and single-father families. More specifically, the total mean score of behavioral disorders for single-mother families was lower than that of children in single-father families. Key words: behavioral disorder, single-mother family, single-father family, normal (two-parent) family
Keywords: behavioral disorder , single-mother family , single-father family , normal (two-parent) family .