چکیده فارسی: بررسی وضعیت هویتی دانشآموزان و بازاندیشی در کارکردهای آموزش و پرورش محمد امینی[1] علی یزدخواستی[2] رضا جعفری هرندی[3] تاریخ دریافت: 18/2/91 تاریخ پذیرش: 12/10/91 چکیده یکی از مهمترین اهداف و کارکردهای نظامهای آموزش و پرورش، فراهم ساختن شرایط لازم برای رشد هویت دانشآموزان است. هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل وضعیت هویتی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان در راستای تأمل و بازاندیشی در کارکردهای نظام آموزشی و برنامه های درسی میباشد. با توجه به نقش و اهمیت رشد موزون و یکپارچه هویت در شکوفایی ویژگیها و قابلیتهای مختلف دانشآموزان مقطع متوسطه که در مرحله حساس رشد هویت خود به سر میبرند، این تحقیق تلاش کرده است تا تصویری روشن و دقیق از وضعیت موجود هویت دانشآموزان در ابعاد فردی، اجتماعی، دینی و ملی ارائه نماید. جامعه آماری این تحقیق، دانشآموزان سال سوم مقطع متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-1389 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای نمونه ای شامل 294 دانش آموز انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، یک پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا بود. نتایج حاصل از این پژوهش، بیانگر آن میباشد که دانشآموزان مورد تحقیق از نظر هویت فردی و ملی در سطح مناسبی قرار داشتند؛ ولی از نظر هویت دینی و اجتماعی، ضعیف و کمتر از حد متوسط بودند. همچنین میان دانشآموزان دختر و پسر از نظر هویت فردی و دینی تفاوت معناداری وجود داشت. از نظر هویت فردی، پسران و از جنبه هویت دینی، دختران دارای وضعیت بهتری بودند. در عین حال رابطه معناداری بین وضعیت اشتغال مادران و هویت دانشآموزان در بعد اجتماعی مشاهده گردید. واژگان کلیدی: هویت، هویت اجتماعی، هویت ملی، هویت فردی، هویت دینی [1]. استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان amini2740@yahoo.com [2] . استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشانYazdkhasty@ kashanu.ac. ir [3] . استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه قم rjafarih@yahoo.com
A Survey on the Identity Situation in Secondary Level Rethinking on Functions of Educational System
English Abstract: A Survey on the Identity Situation in Secondary Level Rethinking on Functions of Educational System M.Amini[1] A.Yazdkhasty[2] R.JafariHarandi[3] Abstract: The purpose of this research is analysis and investigating the identity situation in Isfahan students ofthird grade of high school, With regard to therole and importance balanced and integrated development of identity in cultivating the different characteristics and competencies of each person,this research seeks to present a clear and comprehensive picture from personal,social,religious and national identity in the students. Statistical population of this research are third grade studentsin Isfahan city in the 1389- 1390 school year. Among these, 294 students selected through cluster sampling. The research instrument is a researcher – made questionnaire which its reliability was investigated and confirmed through Cronbach Alpha method.The results indicated that students have a appropriate level from personal and national identity but they are confronted with some limitations and shortcomings from point of view of religious and social identity .In addition , in this research the relationship identity situation of student with some of the demographic variables are examined . Keywords: identity, highschool, nationalidentity, social identity,religious identity [1]Assistant professor (amini2740@yahoo.com) [2]Assistant professor (Yazdkhasty@ kashanu.ac.ir) [3]Assistant professor (rjafarih@yahoo.com)
Keywords: identity , national identity , highschool , social identity,religious identity .