چکیده فارسی:
چکیده
این پژوهش با هدف پیش بینی ابعاد هویت یابی بر اساس عزت نفس و تصویر بدنی دختران انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دبیرستان مناطق 2 و 12 شهر تهران در سال تحصیلی 96-95، تعداد نمونه با فرمول کلاین 308نفر برآورد گردید. نمونه گیری بروش خوشه ای تصادفی یک مرحله ای انجام شد. از پرسشنامه های ابعاد هویت- نسخه چهارمAIQ-IV، عزت نفس کوپر اسمیت و روابط چند بعدی بدن- خود(MBSRQ)، استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها بکمک ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام صورت گرفت. یافته ها نشان داد که ابعاد هویت یابی دختران بر اساس عزت نفس و تصویر بدنی آنها قابل پیش بینی است، عزت نفس نوجوانان با گرایش هویت شخصی رابطه مثبت معنادار داشته ولی با گرایش هویت ارتباطی و اجتماعی رابطه معناداری نبود. هم چنین تمام ابعاد هویت (شخصی، ارتباطی و اجتماعی) با مولفه گرایش به ظاهر تصویر بدن رابطه معناداری دارند. گرایش هویت ارتباطی با مؤلفههای گرایش به ظاهر (01/0p <، 28/0r=)، ارزیابی تناسب (05/0p <، 13/0r=) و گرایش بهتناسب (05/0p <، 13/0r=) تصویر بدن رابطه معنیدار داشته و گرایش هویت اجتماعی با گرایش بهظاهر (01/0p <، 36/0r=) رابطه مثبت و معنیدار داشت.
Predicting the Dimensions of Girls' Identity Based on Their Dimensions of Self-Esteem and Body Image
English Abstract: Introduction: This research was applied in terms of purpose and in terms of implementation of descriptive research of correlation-prediction type and with the aim of predicting the dimensions of identification based on self-esteem and body image of girls. Methods: The statistical population consisted of all high school students Areas 2 and 12 of Tehran in the 95-96 academic year and the number was 37,856. The sample size was 433 students Klein Formulation. One-stage random cluster sampling was used. Identity Dimensions Questionnaire Czech and Tropez, Chen and Underwood (1994) - AIQ-IV Fourth Edition, Cooper Smith (1981)Self-Esteem and Multidimensional Body-Self Relationships Questionnaire Kesh(1990) (MBSRQ) were used. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis. Findings: Findings showed that the dimensions of girls ' identity based on their self-esteem and body image were predictable. Adolescents girls' self-esteem had a significant positive relationship with their personal identity tendency. Also, all dimensions of identity (personal, communicative, and social) had a significant relationship with the component of body image appearance tendency. Conclusion: A high level of tendency to appear is associated with a higher level of tendency to social identity. High levels of self-esteem are associated with high levels of a tendency towards personal identity.