چکیده فارسی: رسانه های نوین و چالش هویت اجتماعی دانشآموزان (نمونه آماری: دانشآموزان شهر شیراز) منصور حقیقتیان[1] جلیل عزیزی[2] تاریخ دریافت: 25/5/91 تاریخ پذیرش: 16/10/91 چکیده تحولات تکنولوژیکی و اشاعه محتوایی رسانه ها در طی یکی دو دهه اخیر آنقدر وسیع و عمیق بوده است که صاحبنظران مختلف مدعی به وجود آمدن جامعه ای جدید با محوریت رسانه ها میباشند. این تحولات و تغییرات رسانه ای در تمامی حوزه های زندگی اجتماعی تأثیرگذار بوده و از مهمترین آنها، تبدیل شدنشان به قدرتمندترین منبع هویت بخشی به خصوص برای نوجوانان و جوانان میباشد. در میان رسانه های نوین، اینترنت و ماهواره مورد استقبال گسترده جوانان واقع گردیده است. مقاله حاضر به دنبال بررسی رابطه استفاده از رسانه های نوین (ماهواره و اینترنت) و تعلق خاطر به هویت اجتماعی در بین دانشآموزان شهر شیراز میباشد. بدین منظور 280 نفر از دانشآموزان دختر و پسر پایه سوم دبیرستان، در رشته های مختلف از طریق نمونه گیری سهمیه ای، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که بین دو متغیر مورد بررسی، رابطه معکوس معنادار وجود دارد؛ بدین معنی که با افزایش میزان استفاده از رسانه های نوین، از احساس تعلق خاطر دانشآموزان به هویت اجتماعی کاسته میشود. کلید واژه ها: رسانه، ماهواره، اینترنت، هویت، هویت اجتماعی [1] . استادیار جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحددهاقان (Mansour_Haghighatian@yahoo.com) [2] . دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان (Azizi_Research@Yahoo.Com)
New Media and the Challenges of Social Identity among Students (Case Study: High School Students of Shiraz)
English Abstract: New Media and the Challenges of Social Identity among Students (Case Study: High School Students of Shiraz) M.Haghighatian[1] J.Azizi[2] Abstract: Technological developments and the diffusion of media contents during the past couple of decades have brought about massive and profound changes that some social thinkers have claimed that a new society based on media has emerged. These media have affected all aspects of social life, among the most important is the arena of identity. Among these media, satellite television and the Internet have attracted much attention by the youth. The present article aims to study the effects that these media have on the social identity of high school students in the city of Shiraz. 280 students were selected as the sample, using quota sampling technique. The results showed that a reverse association existed between the two variables, that is to say, that an increase in media usage would result in a decline in commitment of social identity among the students. Key words:Media, satellite TV, the Internet, social identity [1]Assistant professor (Mansour_Haghighatian@yahoo.com) [2]Master's of Sociology (Azizi_Research@Yahoo.Com)
Keywords: social identity , media , satellite TV , the Internet .