چکیده فارسی: تأثیر ویژگیهای خانوادگی و رسانه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی شهر یزد اکبر زارع شاه آبادی[1] صدیقه ابراهیم پور[2] تاریخ دریافت: 6/9/91 تاریخ پذیرش: 14/11/91 چکیده پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، آرمان هر نظام آموزشی و تربیتی است؛ این پیشرفت تحت تأثیر عوامل متعددی همچون هوش و سلامت دانش آموز، نوع مدرسه و آموزش، ویژگیهای خانوادگی و میزان استفاده از رسانه و ... قرار دارد. شناخت و جهت دهی مناسب عوامل مؤثر در بطن خانواده به عنوان مکانی که دانش آموز بیشترین زمان خود را در آن سپری میکند، میتواند زمینه های بهبود و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را مهیا سازد. این پژوهش به بررسـی تأثیر ویژگـی های خانوادگی و استفاده از رسانه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختـر مقطـع پیش دانشگاهی شهر یـزد میپردازد. به همین منظـور تعداد 130 نفر از دانشآموزان دختـر این مقطـع با فرمول کوکران به روش تصادفی ساده انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. در این پژوهش از آزمون F, t، ضریب همبستگی و رگرسیون چندمتغیره برای بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق استفاده شده است. یافته ها نشان میدهد، متغیرهای تحصیلات پدر، میزان درآمد خانواده، بعد خانواده، جو روانی و فرهنگی خانواده، دسترسی به رسانه ها، کامپیوتر و کلاسهای مختلف و میزان مشارکت والدین در امور تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری با پیشرفت تحصیلی فرزندان دارد. بر اساس مدل رگرسیون، عواملی که بیش از همه میزان پیشرفت تحصیلی را تبیین میکند، به ترتیب میزان مشارکت والدین در امور تحصیلی دانش آموز، جو روانی و فرهنگی خانواده و بعد خانواده میباشد، که در مجموع 7/45 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را تبیین میکنند. واژگان کلیدی: آموزش و پرورش، پیشرفت تحصیلی، خانواده، رسانه، مقطع پیشدانشگاهی [1] . استادیار و عضو هیئت علمی جامعه شناسی دانشگاه یزد (A_zare@yazduni.ac.ir). [2] . کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه یزد (ebrahimpoor_s@yahoo.com)
The Effect of Family Characteristics and Media on Academic Achievement of Pre-University Girlsin Yazd
English Abstract: The Effect of Family Characteristics and Media on Academic Achievement of Pre-University Girlsin Yazd A.ZareShahabadi[1] S.EbrahimPoor[2] Abstract: Academic achievement is ideal of either the educational and training system that are Influenced by several factors such as intelligence and health of students, school type, education, family characteristics, and the use of media, etc. Recognition and proper orientation of factors within the family as a place where students passed most of their time in that it can stage the fields of students education improve. This research reviews the impact of family characteristics and use of the media on the academic achievement of pre-university girl students in Yazd city. Therefore, were choice about 130 numbers of pre-university girl students by Simple random sampling method and by Cochran formula and were studied . Has been used in this study of T & F tests, correlation coefficient and multivariate regression. The findings showed Variables of Father education, Family income level, family Dimension, psychological and cultural environment of the family, access to media, computer and Different grades and the parental involvement Level in Student Academic Affairs has significant Relation with academic achievement of children. Based on the regression model, the factors that explains the over-all level of academic achievement, are order To parental involvement level in school affairs, psychological and cultural environment of the family and the family Dimension that These explains 45.7% of the student achievement variance of students in the total. Key words: Academic Achievement, Education, Family, media , Pre-University [1]Assistant professor (A_zare@yazduni.ac.ir) [2]Master's of Sociology (ebrahimpoor_s@yahoo.com)
Keywords: education , family , media , academic achievement , Pre-University .