چکیده فارسی: تأثیر بازیهای تصویری – رایانه ای بر مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان مقطع راهنمایی شهرستان اصفهان فریبرز صدیقی ارفعی[1] محمدرضا تمنائی فر[2] محبوبه منصوری[3] سمیه دشتبانزاد[4] تاریخ دریافت: 28/7/91 تاریخ پذیرش: 12/10/91 چکیده تحولات سریع در فناوریهای نوین جهانی و افزایش بیش از حد دسترسی کودکان و نوجوانان به محیطهای مجازی و گرایش کودکان به بازیهای تصویری – رایانه ای و حضور فعال آنها در کافینت ها و گیمنت ها، توجه به آثار و پیامدهایی که محیطهای مجازی بر روح و روان کودکان میگذارد، اهمیت این امر را دو چندان کرده است. بازیهای تصویری – رایانه ای همراه با سایر فناوریهای ارتباطی در طی سالیان اخیر با کشش و جاذبهای حیرتانگیز توانسته مخاطبان زیادی در بین دانشآموزان جذب کند. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی تأثیر بازیهای تصویری – رایانه ای بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان شهر اصفهان پرداخته است. به این منظور 120 دانش آموز دختر و پسر مقطع راهنمایی برای انجام این پژوهش در نظر گرفته شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش جای گرفتند. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ضریب تبیین خلاقیت 05/0 و حل مسأله 17/0 به دست آمد. یافته های پژوهش نشان داد که بازی های تصویری – رایانه ای با رشد خلاقیت و مهارتهای حل مسأله، ارتباط معناداری دارد. بدین معنی که این بازیها سبب رشد خلاقیت و مهارتهای حل مسأله میشود. واژگان کلیدی: بازیهای تصویری – رایانه ای، مهارتهای اجتماعی، خلاقیت، حل مسأله، محیط مجازی، دانشآموزان [1] . استادیار روانشناسی دانشگاه کاشان. (نویسنده رابط). Fsa@kashanu.ac.ir [2] . استادیار روانشناسی دانشگاه کاشان. Tamannai@kashanu.ac.ir [3] . کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه کاشان. mmansouri33@yahoo.com [4] . کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه کاشان. .dashtban62@yahoo.com
Effects of Video Games and Cyber Games on the Growth of Creativity and Promotion of Problem Solving Skills in IsfahaniGuidance School Students
English Abstract: Effects of Video Games and Cyber Games on the Growth of Creativity and Promotion of Problem Solving Skills in IsfahaniGuidance School Students F. SediqiArfaee[1] M.R. Tamannai Far[2] M. Mansouri[3] S. DashtbanZadeh[4] Abstract: Fast developments of world new technology and easy access to cyber environments for children and their intendancy to video and cyber games and their active presence in coffee nets and game nets, made it necessary to consider the effects of cyber environments on their mind and psyche of children. In recent years video games and cyber games along with other communication means have managed to attract a vast number of children to themselves. In this regard, this paper analyzes the effects of video games and cyber games on the growth of creativity and promotion of problem solving skills in Isfahani children between 10 to 15 years old. To reach this goal, 120 male and female students of middle school were chosen and categorized in two groups of Control and experiment. The data was analyzed based on Regression analysis method. The findings showed that video games and cyber games has a direct relation with problem solving skills. It means that such games cause creativity and problems solving skills of children to improve. Keywords: cyber games and video games, creativity, problem solving, cyber environments, students [1]Assistant professor (Fsa@kashanu.ac.ir) [2]Assistant professor (Tamannai@kashanu.ac.ir) [3]Master's of Psychology (mmansouri33@yahoo.com) [4]Master's of Psychology (dashtban62@yahoo.com)
Keywords: students , creativity , problem solving , cyber games and video games , cyber environments .