چکیده فارسی: نقش برنامه های تلویزیون و خشونت والدین بر رفتار خشونت آمیز دانشآموزان مجید قدمی[1] تاریخ دریافت: 7/3/91 تاریخ پذیرش: 4/10/91 چکیده امروزه خشونت به عنوان یکی از آسیبها و نابهنجاریهای فردی و اجتماعی و نقش آن در تهدید سلامتی و شادابی افراد و فروپاشی پیکر جامعه مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفته است. در این میان، خشونت برنامه های تلویزیون و خشونتهای خانوادگی به عنوان مؤلفه های کلیدی جامعه پذیری خشونت و اثرات آن بر خشونت فرزندان مورد تأکید صاحبنظران قرار گرفته است. با توجه به این امر، هدف اساسی این مقاله بررسی نقش خشونت برنامه های تلویزیون و خشونتهای خانوادگی در میزان خشونت فرزندان در جامعه آماری مورد بررسی میباشد. این پژوهش از نوع مطالعه پیمایشی (Survey study) بوده و داده های تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه جمعآوری گردیده است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه شهر کاشان در سال تحصیلی 90-1389 میباشد که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 600 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان میدهد افرادی که برنامه های خشونت آمیز تلویزیون را بیشتر تماشا میکنند و افرادی که در معرض رفتار خشونت آمیز والدین قرار میگیرند، بیشتر از دیگران به خشونت متوسل میشوند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که خشونت فرزندان مستقیماً تحت تأثیر متغیرهای خشونت والدین(64/0=Beta)، مشاهده تلویزیون(25/0=Beta)، و برنامههای خشونت آمیز تلویزیون (10/0= Beta) قرار گرفته است و در مجموع این متغیرها توانسته اند 68 درصد از واریانس خشونت فرزندان را تبیین کنند. واژگان کلیدی: خشونت، خشونت فرزندان، خشونت والدین، مشاهده تلویزیون، خشونت تلویزیون. [1]. استادیار پژوهشکده مطالعات آموزش و پرورش
The Role of Parental Violence andTVPrograms in Violent Behavior of Students
English Abstract: The Role of Parental Violence andTVPrograms in Violent Behavior of Students M.Ghadami[1] Abstract: Today, the violence as anindividual and social damageandits threatening role to the health and happiness of individuals and society and the collapses of society has attracted the attention of scholars and experts in humanities and social sciences. In this regard, mass media, especially television, and family has been known as the two most important agents of socialization. Therefore, television violence and domestic violence are highlighted as the key components of sociability of violence and its effects on the violence of children has been confirmed. In this regard, the main goal of this paper is to examine the role of television violence and domestic violence in the children’s violence among the population of the study. This research is a survey study. The data was collected by questionnaire-interview technique. The population consisted of all of the students in high schools in Kashanin 2010-2011 school year. 600 students were selected randomly through using Cochran sampling formula. The results of the study show that students who watch more violent TV programs and those students who are exposed to their parents’ violent behavior resort to violence more than others. The result of Multivariate regression analysis also shows that children’s violence is directly affected by parents’ violence variables (Beta=64.0), TV watching (Beta=25.0), and violent television programs (Beta=10.0). As a whole, these variables determined 68% of the variance of children’s violence. Key words: violence, children’s violence, parental violence, TV watching, violence. [1]Assistant professor
Keywords: violence , children’s violence , parental violence , TV watching .