چکیده فارسی: نقش اعتیاد به بازیهای رایانه ای در انزواطلبی و پرخاشگری دانشآموزان محمد گنجی[1] الهام شفائی مقدم[2] تاریخ دریافت: 21/12/90 تاریخ پذیرش: 23/9/91 چکیده در این مقاله، نقش اعتیاد به بازیهای رایانهای درانزواطلبی وپرخاشگری دانشآموزان مورد بررسی قرار گرفته است. گسترش روزافزون بازیهای رایانه ای و جذب کودکان و نوجوانان به این بازیها عوارض گوناگونی در پی دارد. صاحبنظران علوم اجتماعی و روانشناسی در مطالعه پیامدهای اعتیاد به بازیهای رایانه ای به نقش این بازیها درانزواطلبی، گوشه گیری و کاهش روابط و تعاملات اجتماعی نوجوانان و رفتار پرخاشگرانه تأکید ورزیده و پیامدهای نگران کننده آن را مورد مطالعه قرار دادهاند. روش مطالعه حاضر از نوع پیمایش بوده و برای جمع آوری داده های پژوهش از تکنیک پرسشنامه استفاده شده است و اعتبار گویه های متغیرهای تحقیق با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان کاشان می باشد که تعداد 320 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتهاند. یافته های تحقیق، همبستگی بین دو متغیر میزان اعتیاد به بازیهای رایانه ای و انزواطلبی دانشآموزان را نشان میدهد ( 435/0=r). نوع رابطه مثبت بوده و با افزایش میزان اعتیاد به بازیهای رایانه ای، شاهد افزایش انزوای اجتماعی دانشآموزان میباشیم. همچنین همبستگی بین میزان اعتیاد به بازیهای رایانه ای و پرخاشگری دانشآموزان برابر با 472/0 است به طوریکه با افزایش میزان اعتیاد به بازیهای رایانه ای، پرخاشگری دانشآموزان نیز افزایش مییابد. واژگان کلیدی: بازیهای رایانه ای، انزواطلبی، پرخاشگری، خانواده، دانش آموز [1]. استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان (m545_g@yahoo.com) [2]. کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه کاشان (eshafaiy@yahoo.com)
The Role of Addiction to Computer Games in Student’s Aggression and Isolationism
English Abstract: The Role of Addiction to Computer Games in Student’s Aggression and Isolationism M.Ganji[1] E. ShafaiMoghaddam[2] Abstract: In this paper, the role of addiction to computer games in students’ aggressive behavior and their social isolation is investigated. Computer games are one of the most exciting entertainments for children due to their diversity, speed and fun. The increasing use of computer games and children’s attraction to this kind of games has a variety of side effects. Social scientists and psychologists have studied the consequences of this sort of addiction and they have asserted its role in isolation of adolescents and reduction in their social relations and interactions and their aggressive behavior. The method of the present study is survey and data has been collected through administrating questionnaire. The validity of the items has been evaluated and approved using Cronbach's alpha test. Statistical population of the research consisted of all school boys in Kashan, 320 of which were selected and participated in this study. The findings of the research indicate a correlation between the students’ level of addiction to computer games and being a withdrawn person (r=0.435). The correlation is positive and with increasing addiction to computer games, students had an increase in social isolation. The correlation between addiction to computer games and aggression is 0.472. So with the increase in addiction to computer games, student’s aggression will also increase. Keywords:Computer games, social isolation, aggression, family, students [1]Assistant professor (m545_g@yahoo.com) [2]Master's of Sociology (eshafaiy@yahoo.com)
Keywords: aggression , students , computer games , family , social isolation .