نویسندگان:
محمداسماعیل اکبری1 .1استاد جراحی سرطان گروه جراحی عمومی، دانشکده پزشکی مرکز تحقیقات سرطان بیمارستان شهدای تجریش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده فارسی: هدف اصلی از انجام این پژوهش، نقش واسطهای مسئولیتپذیری در رابطه با عملکرد خانواده و خود کارآمدی دانشجویان دختر بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی در سال تحصیلی 96- 95 دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بوده است. نمونهای با حجم 235 نفر بر اساس روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب از بین هر یک از دانشکدهها شد. ابزارهای این پژوهش، پرسشنامهی خود کارآمدی، پرسشنامهی مقیاس سنجش مسئولیتپذیری کالیفرنیا و مقیاس سنجش خانواده که پس از محاسبهی روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع گردید. نتایج تحلیل مسیر نشان دهندهی این موارد بود: 1- خود کارآمدی تحصیلی، پیشبینی کنندهی مثبت و معنیدار خانوادهی دانشجویان میباشد؛ 2- خود کارآمدی تحصیلی، پیشبینی کنندهی مثبت و معنیدار مسئولیت پذیری میباشد؛ 3- مسئولیتپذیری با کنترل خود کارآمدی ، پیشبینی کنندهی مثبت و معنیدار عملکرد خانوادهی دانشجویان می باشد؛ 4- مسئولیتپذیری نقش واسطهای در ارتباط بین خود کارآمدی و عملکرد خانوادهی دانشجویان دارد.
The Mediating Role of Accountability in the Operation of Self-efficacy Family among Students of Islamic Azad University of Marvdasht
English Abstract: The purpose of this study was to investigate the mediating role of accountability in relation to family functioning and self-efficacy among female students Islamic Azad University of Marvdasht . The research method was descriptive and statistical population included all undergraduate students in the academic year was 93and 92. Islamic Azad University of marvdasht . The sample consisted of 235 people and stage cluster sampling was used.The instruments of research were, self-efficacy questionnaire (, 2005), Family Assessment Scale and a scale accountability RE California FAD-1))for which validity and reliability were calculated. Path analysis results showed that: (1) academic self-efficacy was a significant positive predictor of students' families. 2. predictor of academic self-efficacy is a positive and meaningful accountability. 3. responsibility and self-control, positive and significant predictor of student performance is family. 4. Accountability has a mediating role in the relationship between self-efficacy and family functioning of students.