نویسندگان:
سید حسین علوی1 .1دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
چکیده فارسی: هدف اصلی پژوهش، شناسایی و اولویت بندی استراتژی های توسعهی کارآفرینی اجتماعی در حوزهی زنان سرپرست خانوار است. 37 استراتژی در قالب 7 عامل شامل: عامل سیاستی، نهادی و قانونی، عامل آموزش کارآفرینی و خودکفایی، عامل تسهیلات کسب وکار، عامل شبکهها و سازمانهای غیردولتی، عامل صندوقها و کانونها، عامل حمایتهای مشاورهای و عامل خدمات رفاهی، مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش اساتید دانشگاهی متخصص در حوزهی مربوطه ، خبرگان و کارشناسان کمیته امداد استان سیستان و بلوچستان فعال در حوزهی کارآفرینی اجتماعی زنان سرپرست خانوار می باشد که بهعلت محدود بودن جامعه آماری، نمونهگیری انجام نشد و از روش سرشماری، تعداد 19 نفر بهعنوان نمونه آماری تعیین گردید. پس از جمع آوری داده ها به منظور تأیید مؤلفهها و شاخصها از آزمون دوجمله ای و نرم افزار اس پی اس اس استفاده شد و با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی الویت بندی عوامل صورت گرفت.یافته های تحقیق نشان میدهد عوامل سیاستی، نهادی و قانونی از دید خبرگان در رتبهی نخست عوامل مؤثر بر توسعهی کارآفرینی اجتماعی زنان سرپرست خانوار است و عامل تسهیلات کسب وکار در رتبهی دوم قرار گرفته ،همچنین از 37 استراتژی تعیین شده، استراتژیهای بیمهی زنان سرپرست خانوار، پشتیبانی و خدمات بازاریابی محصولات و ارائه تسهیلات اشتغال به زنان خانوار، به ترتیب رتبههای اول تا سوم قرار گرفته است.
Identifying and Prioritizing Social Entrepreneurship Development Strategies in the Field of Women Headed Households (A Case study of Sistan and Baluchestan Province)
English Abstract: The main objective of this research is to identify and prioritize strategies for developing social entrepreneurship in the field of woman headed households. Accordingly, 37 strategies are based on seven factors: policy factors, institutional and legal factors, entrepreneurship training and self-sufficiency, business facility, networks and nongovernmental organizations, funds and associations, counseling support and the welfare service agent were examined. The statistical population of this research is the university professors and experts of the Sistan and Baluchestan provincial relief committee who are active in the field of social entrepreneurship of women headed by households. Due to the limited community of population, sampling was not carried out, and by the census method, 19 individuals were selected as a sample. After collecting data, binomials and SPSS software were used to confirm the components and indices. Using the process of fuzzy hierarchical analysis, factors were prioritized. The research findings show that policy, institutional and legal factors are ranked first and the business facility is ranked second. Of the 37 strategies identified, women's household insurance strategy, products marketing services and Provide employment facilities for women's households, ranked from first to third.