نویسندگان:
آذر کیامرثی1 .1استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تربیت اخلاقی در رعایت حجاب دانشجویان دختر دانشگاه کاشان انجام شده است. این پژوهش از نظر اجرا توصیفی ـ همبستگی میباشد. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دختر دانشگاه کاشان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 3252 نفر بود که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم 344 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته تربیت اخلاقی و حجاب استفاده شده است. سنجش روایی سازهای با استفاده از آماره KMO برای تربیت اخلاقی 94/0 و برای حجاب 91/0 و پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ برای تربیت اخلاقی 95/0 و برای حجاب 92/0 برآورد شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی(فراوانی، درصد، کمینه و بیشینه، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(رگرسیون، مدل معادلات ساختاری، آزمون t و F ) با کمک نرمافزار SPSS22 و AMOS22 انجام شد. یافتهها حاکی از آن است که متغیر تربیت اخلاقی توانسته است 44/77 درصد از تغییرات حجاب را پیشبینی کند. نتایج تحلیل دادهها نشان از معنادار بودن نقش تربیت اخلاقی و هر یک از مؤلفههای آن در رعایت حجاب دانشجویان دارد. بر این اساس هر چه هر یک از مؤلفهها تقویت شود میزان رعایت حجاب مناسبتر خواهد (05/0 p<).
Investigate The Role of Ethical Education in Observance of Hijgab Among Female Students at University of Kashan.
English Abstract: The present study was conducted to investigate the role of ethical education in observing Hijab among female students at University of Kashan. The research is descriptive - correlation in case of administration. The statistical population included all 3252 female students at U.K at BA and MA levels in academic year 2015-16, 344 of whom were selected through Cochran formula via clustered random sampling method appropriate for the sample size. In order to collect data, a researcher-made questionnaire of ethical education and a researcher-made questionnaire of Hijab were used. Assessing construct validity through KMO statistic was estimated 0.94 for ethical education and 0.91 for Hijab and the reliability of the questionnaire was estimated 0.95 for ethical education and 0.92 for Hijab. Data analysis was conducted at descriptive level (frequency, percentage, minimum and maximum, mean and standard deviation) and inferential (regression, structural equation model, t test, and F) via SPSSS22 software and AMOS22. The findings imply that the variable of ethical education could predict %77.44 of the changes of Hijab. The results of data analysis show the significant role of ethical education and each of its components in the students’ observing Hijab. Accordingly, the more each of the components is reinforced, the more appropriate the observing hijab will be P<0.05.