نویسندگان:
لیلا کاشانی وحید1 .1استادیار گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش مقایسه اولویت بندی عاملهای مؤثر بر پوشش دانشجویان بر مبنای متغیر جمعیت شناختی دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس بوده است. روش پژوهش از نوع طرح متوالی اکتشافی بوده است. جامعه پژوهش تمامی دانشجویان استان فارس به تعداد 120000 نفر میباشند. روش نمونه گیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی نمونهگیری خوشهای و نمونهگیری تصادفی طبقهای بوده است. تعداد نمونه شامل 384 نفر از دانشجویان با استفاده از فرمول کوکران بوده است. ابزار پژوهش با استفاده از پرسشنامه ساخته شده به وسیله امیریان زاده و فرزانه (1393) در 4 بعد بوده است. یافتهها نشان دادند: بین دانشجویان دانشکدههای گوناگون از عاملهای مؤثر بر پوشش تفاوتی معنادار وجود نداشت. بین نظر دانشجویان از عاملهای مؤثر بر پوشش تفاوتی معنادار وجود داشت و تفاوت مربوط به بعد عاملهای فردی- خانوادگی بوده است. بین اولویت بندی دانشجویان زن و مرد از عاملهای مؤثر بر پوشش دانشجویان تفاوتی معنادار وجود نداشت. بین اولویت بندی دانشجویان بومی و غیربومی از عاملهای مؤثر بر پوشش دانشجویان تفاوتی معنادار وجود ندارد. بین اولویتبندی دانشجویان متأهل و مجرد از عاملهای مؤثر بر پوشش دانشجویان تفاوتی معنادار وجود نداشت. نتایج تحلیلی مصاحبههای گوناگون با متخصصان حوزه و دانشگاه و برخی ازدانشجویان نشان دادند که ضعف نگرش در سیاست گذاران و برنامه ریزان، بی توجهی به ریشه یابی و حل عاملهای مهم، نبود نگاه جامع نگر نسبت به پوشش و حجاب، ناهماهنگی در عملکرد مجموعه های مدیریتی نظام، نداشتن آگاهی درست نسبت به اهمیت حجاب و فلسفه پوشش، احساس نیاز به جلب توجه دیگران، آشنایی نداشتن والدین با فلسفه و ارزش پوشش، ترویج بی حجابی در رسانه ها، کمبود منابع علمی ارزشمند و معتبر در زمینه حجاب و سیاسی شدن مسأله از جمله عاملهای وجود ناهنجاری درعرصه پوشش و حجاب میباشد.
Comparing Prioritization of the Factors Affecting on Students Coverage based on Demographic Variables
English Abstract: The purpose of this study is comparing the prioritization of factors affecting students coverage based on demographic variables of male and female students of Islamic Azad University, Fars province. The research method was exploration sequential plan. The study population included all students of Islamic Azad University, Fars Province (120,000 people). Sampling in qualitative section was targeted and in the quantitative section was cluster and random sampling. The number of samples consisted of 384 students chosen by Cochran formula. The number of samples in qualitative section consisted of 48 students and interview continued until the contents reached theoretical saturation, and its analyze was through 10-step method Strobert. The research instrument was a questionnaire by Amirian zadeh and Farzaneh (2014) built in the fourth dimension. The findings show that between students of different faculties and the factors affecting the coverage was not meaningful different. Between students of different educational levels and the factors influencing the cover was a meaningful difference. In addition, the difference is related to the individual and family factors. There was no meaningful difference between priority of male and female students from the factors affecting student coverage. There was no meaningful difference between priority of non-native and local students from the factors affecting students coverage. There is no meaningful difference between priority of married and single students from the factors affecting students coverage