نویسندگان:
بیتا آگاهی1 .1دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی دقیق و عمیق علل حضور زنان در فضای مجازی و درک این پدیده که چرا زنان ترجیح می دهند اوقات فراغت خویش را در فضای مجازی سپری کنند، تهیه و تدوین شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش کیفی و از نوع تحلیل تماتیک است که در پی مصاحبه عمیق با 30 نفر از زنان دارای مدرک کارشناسی که در محدوده سنی 30 تا 40 سال و همگی خانه دار هستند، هشت تم بدست آمده است که عبارتند از: ارتباط آسان و بی وقفه با دوستان و آشنایان، امکان کسب دادهها، امکان حضور همزمان در گروههای گوناگون، ابزاری برای به روزبودن، موفقیت بیشتر در تربیت فرزندان، آشنایی با طرز تفکر دیگران، توسعه دایره تعاملات افراد و کم هزینه بودن. درانتها هر کدام از تم های بدست آمده در چارچوب سه پارادایم جامعهشناختی واقعیت اجتماعی، تعریف اجتماعی و رفتار اجتماعی با توجه به الگوهای نظریه ای مرتبط تحلیل شده اند. که به ترتیب تم نخست با نظریه زیست جهان هابرماس، تم دوم با نظریه مبادله هومنز در قالب قضیه موفقیت، تم سوم با نظریه از جا کندگی فضا و مکان گیدنز، تم چهارم با نظریه تفاوت بوردیار، تم پنجم با نظریه مبادله هومنز در چارچوب قضیه عقلانیت، تم ششم با نظریه مبادله ریچارد امرسون، تم هفتم با نظریه هاله پوشی گافمن وتم هشتم با نظریه گزینش عقلانی کلمن، تحلیل و تفسیر جامعه شناختی شده اند.
Spare Time of Women in Cyber Space (Tehran, 2015)
English Abstract: This study aimed to investigate the cause of women’s presence in cyber space. To understand why women prefer to spend their spare time in this space, the qualitative method and thematic analysis is used. Depth interviews with 30 women who were homemakers and bachelor aged between 30 and 40 years old were performed. 8 following themes have been obtained: easy and uninterrupted communication with friends and family, ability to learn, possibility of co-existence of different groups, means for being updated, more success in raising children, understanding others’ thoughts, ascending interaction with people and low cost. At the end each of obtained themes were related into three paradigms of sociological analysis: social fact, social definition and social behavior. First theme was analyzed with the "colonization of life world" theory by Habermas, second theme with "exchange theory" by Homans, third one with "separation of time and space "by Giddens, forth with "differentiations Theory" by Baudrillard, fifth with "exchange theory" by Homans, sixth with "mystification theory" by Goffman and eight with "rational choice theory" by Colman.