نویسندگان:
احمد کربلایی محمد میگونی1 .1استادیار گروه روان شناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسیتأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر رضایت زناشویی، دلزدگی زناشویی و سلامت روان زنان همسر جانباز انجام گرفته است. پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود و جامعه آماری مورد بررسی آن را زنان همسر جانبازان 25 تا 50 درصد شهر اسلام آباد غرب بودند. نمونه پژوهش شامل 30 زن همسر جانباز بود که به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارش شدند و به پرسشنامههای پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ (فرم کوتاه)، دلزدگی زناشویی پاینز و سلامت عمومی گلدبرگ پاسخ دادند.گروه آزمایش، به مدت 9 جلسه هر هفته یک جلسه، مورد آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند و در مورد گروه کنترل هیچ مداخلهای انجام نگرفت. سپس از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها آزمون تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند بین دو گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای آموزش مهارتهای زندگی از لحاظ رضایت زناشویی، دلزدگی زناشویی و سلامت روان تفاوتی معنادار وجود دارد. مقدار دلزدگی زناشویی، رضایت زناشویی و سلامت روان گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل به گونهای معنادار به ترتیب کاهش و افزایش یافت. آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش دلزدگی زناشویی و افزایش رضایت زناشویی و سلامت روان زنان همسر جانباز موثر بود.
The Impact of Life Skills Training on Marital Satisfaction, Marital Dissatisfaction and Mental Health of Veteran’s Wife
English Abstract: This study aimed to investigate the effect of life skills training on marital satisfaction, marital dissatisfaction and mental health of spouse of veteran. The research was quasi-experimental. Population study included wives of veterans with 25 to 50 percent of disability in Islamabad West. The study sample consisted of 30 patients randomly divided into two groups of experimental group (n = 15) and control group (n = 15) who answered Enrich’s marital satisfaction questionnaire (Short Form), Pines’ marital dissatisfaction and Goldberg’s public health. experimental group for 9 sessions, one session in a week had life skill training and the control group received no intervention. Then two groups took post-test. Analysis of covariance was performed to analyze the data. The results of showed that between experimental and control groups after the implementation of life skills education, there is a significant difference in marital dissatisfaction, marital satisfaction and mental health. The dissatisfaction with marriage, marital satisfaction and mental health of test and pre-test group and the control group was significantly decreased and increased, respectively. Life skill training is effective to reduce boredom and increase marital satisfaction and mental health of veterans’ wives