نویسندگان:
پردیس باقری1 .1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری. ایران
چکیده فارسی: این پژوهش کاربردی باهدف بررسی متغیرهای مؤثربرتوسعه مشاغل خانگی ازدیدگاه زنان روستایی در شهرستان اسلام آباد غرب و کارشناسان، با روش توصیفی - پیمایشی در سال 90 انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل15000زن روستایی و50 کارشناس صاحبنظر در زمینه مشاغل خانگی می باشد، حجم نمونه براساس جدول مورگان 375 نفرزن روستایی و 50 نفرکارشناس تعیین گردیده است. روایی پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ(72/.)تأیید شد، روش نمونه گیری به صورت طبقه ای با انتساب متناسب بودکه در دو مرحله انجام شد. نتایج نشان میدهند که مهمترین متغیرهایی که باعث توسعه مشاغل خانگی میشود از دید زنان: داشتن مهارت، تخصص و تجربه، انگیزه ی کسب استقلال بیشتر، معرفی و دیدار با الگوها و افراد موفق است، اما مهمترین این متغیرها ازدیدکارشناسان: برگزاری کلاس های آموزشی، برطرف نمودن نیاز مالی زنان، ایجاد بازار محلی برای فروش محصولات است. همچنین، نتایج نشان میدهد: بین سطح تحصیلات و عضویت در تشکل ها با ایجاد و توسعه شغل خانگی توسط زنان رابطه معناداری وجود دارد.
Prioritization of Effective Factors in the Development of Household Jobs in West Islamabad
English Abstract: The objective of this applied research is to study the variables that affect development of household jobs from rural women and to provide expert perspective on the data. The methodology of this research was a descriptive survey which was conducted in 2011. The statistical population of this study consisted of 15000 rural women and 50 expert officer of household jobs. Sample size was determined by Morgan table n=375 rural women and 50 expert officers. 300 questionnaires were complete and analyzed. The sampling method employed was proportional stratified sampling, which was conducted in two phases. Confirmation of validity of the method was obtained by content validity while reliability was measured by Chronbach’s alpha coeffient (0/72). Findings showed that the most important variables that affect development of household jobs, from women’s perspectives include: skills, expertise and experience, motivation to obtain more independence, and introduction to and meeting with mentors. However, the most important variables from the experts’ perspectives are: conducting educational classes, meeting the financial needs of women and creating a local market in which to sell products. Additionally, findings of this study showed that there is a significant correlation between women’s educational level, as well as their membership in cooperatives, and the entrepreneurship of household jobs in rural areas.