نویسندگان:
نرگس کشتی آرای1 .1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی شیوه ی فرزند پروری والدین با کم رویی دختران شهرستان نورآباد ممسنی انجام گرفته است. روش پژوهش، پیمایشی است. نمونه گیری به روش خوشه ای تصادفی چند مرحله ای با مراجعه به دبیرستان ها انجام شد. برای جمع آوری داده های پژوهش، از آزمون های کم رویی استنفورد و نحوه ی برخورد والدین استفاده شد که اعتبار این آزمون ها از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 78/0=α و72/0=α بدست آمد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون، t و f استفاده شد. نتایج نشانگر این است که شیوه ی فرزند پروری، توقعات و انتظارات والدین با کم رویی دختران رابطه ی مستقیم، شیوه ی فرزند پروری محبت آمیز با کم رویی دختران رابطه ی عکس، شیوه ی فرزند پروری استقلال در امور شخصی با کم رویی دختران رابطه ی عکس و بین ترتیب تولد با کم رویی رابطه ای معنادار وجود دارد، فرزندان اول نسبت به فرزندان بعدی کم رو ترند و بین رشته ی تحصیلی (تجربی، ریاضی، انسانی) با کم رویی رابطه ای معنادار وجود دارد و دانش آموزان رشته ی ریاضی کم رو ترند. نتیجه گیری: بهتر است والدین از شیوه های فرزندپروری محبت آمیز و استقلال در امور شخصی بیش تر استفاده کنند و در حد امکان کم رویی خود را درمان کنند تا روی فرزندانشان تاثیر نداشته باشد
An Analysis of the Relationship between Parents' Child Rearing Approaches and Girls' Shyness in Noorabad Mamasani City
English Abstract: This research was undertaken to investigate the relationship between parents' child rearing approaches and girls' shyness in Noorabad Mamasani city. A use was made of random stage cluster sampling strategy in this survey research to draw a sample of high school students. Using Stanford shyness and parents' conduct instruments data was collected. The reliability of the instruments was established by Cronbach's alpha at α=0.78 and α=0.72 respectively. In order to analyze the data, a use was made of Pearson correlation, t and f tests. The findings of the study indicated that there was a significantly positive relation between parents' rearing approaches, expectations and independence in personal affairs and girls' shyness. There was, also, a significantly negative relation between tender rearing and order of the birth and shyness. The first child and among students of different study orientations (nature science, mathematics and humanities) students of mathematics tended to be shyer. The results of the study carry the implication that, to the extent possible, parents should use more tender rearing approaches and retain independence in their personal affairs