نویسندگان:
محمد رضا زربخش1 .1دانشیار گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
چکیده فارسی: وقف در معنای بخشیدن همه یا بخشی از اموال و دارایی یا درآمد حاصل از آن به غیر، از امور خداپسندانه و انسان-دوستانهای است که در طول تاریخ ایران از سوی افراد و گروههای مختلف اجتماعی از جمله زنان انجام شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی موقوفات زنان واقف قزوین از ابتدای دوره قاجار تا پایان سلطنت ناصرالدین شاه است و میخواهد با تکیه بر منابع اسنادی و کتابخانهای و با روش تحلیل محتوا، مسائلی همچون نیت زنان واقف، موقعیت اجتماعی آنها، میزان و تنوع موقوفات و کارکرد آنها را بررسی و تبیین نماید. نتیجه تحقیق نشان میدهد اغلب زنان واقف از طبقات بالای اجتماعی مثل اشراف، تجار و روحانیان بودند. نیت اغلب آنها از وقف اموال و دارییشان، کسب رضای خدا و ثواب اخروی بود. در میان اموال وقف شده، زمینهای زراعی روستایی و دکان بیشترین فراوانی را داشتند و در بحث مصارف موقوفات، کارکرد مذهبی بخصوص تعزیه و عزاداری امام حسین (ع) در اولویت اول و خیرات و مبرات در اولویت بعدی قرار داشت.
Analysis of the Content of Endowment Documents of Qazvin women from the Beginning of the Qajar Era to the End of the Nasrid Era (1796-1896)
English Abstract: Waqf, in the sense of giving all or part of property and assets or income from it to others, is one of the pious and philanthropic things that have been done throughout the history of Iran by individuals and different social groups, including women. The aim of the current research is to investigate the endowments of the women of Qazvin, from the beginning of the Qajar period to the end of the reign of Naser al-Din Shah, and by relying on documentary and library sources and using the content analysis method, issues such as the intention of the women of the waqif, their social status, amount and diversity Examine and explain endowments and their functions. The result shows that most of the women were aware of the high social classes such as nobles, merchants and clerics. The intention of most of them was to endow their possessions and possessions, to gain the pleasure of God and the reward of the hereafter. Among the endowment properties, rural agricultural lands and shops were the most abundant, and in the discussion of endowments, religious functions, especially ta'zih and mourning for Imam Hussain were the first priority, and charity was the next priority.