نویسندگان:
محسن گل محمدیان1 .1استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
چکیده فارسی:
یکی از مواردی که در تمامی اقشار جامعه مورد توجه است؛ سواد رسانه ای می باشد. سواد رسانه ای در فضای مجازی باعث ایجاد پدیده نوینی با عنوان فیلترینگ اطلاعات در شبکه های اجتماعی شده است. در این تحقیق به این سوال اصلی مبنی بر این که آیا بین سواد رسانه ای و فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی در بین دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد؟ پرداخته شده است . روش این تحقیق ترکیبی و از نوع کیفی و کمی می باشد . برای تعیین متغیرهای مورد بررسی از دیدگاه اساتید زن که دارای فرزند دبیرستانی بودند بهره گرفته شده است. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان شهر ایلام به تعداد 4218 نفر می باشند که پرسشنامه ها بین 351 نفر توزیع گردید .
با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و ساین تست به ارزیابی فرضیه های تحقیق از ابعاد مختلف پرداخته شده و از سوی دیگر بر مبنای ضریب همبستگی اسپیرمن بین سواد رسانه ای و ابعاد آن با فیلترینگ اطلاعات در فضای مجازی رابطه وجود دارد .
Qualitative Comparison of Media Literacy with Internet Filtering among Male and Female Students in Ilam
English Abstract: One of the issues that is of interest to all segments of society is media literacy, which has been examined in various dimensions. Media literacy in cyberspace has created a new phenomenon called information filtering in social networks. In this research, the main question is whether there is a significant difference between media literacy and cyber filtering among male and female students. Been paid . The method of this research is qualitative and quantitative. To determine the variables under study, the viewpoints of female teachers with high school children were used. Then the relevant questionnaire is set up. The statistical population of this research is 4218 high school male and female students in Ilam. The questionnaires were distributed among 351 individuals. Using Spearman correlation coefficient and sine test, the research hypotheses were evaluated from different dimensions and based on Spearman correlation coefficient between media literacy and its dimensions with cyber filtering. There is a relationship.