چکیده فارسی:
از آنجاییکه مطالعات در حوزههای مختلف به سمت میانرشتهای شدن پیش میرود مبحث هویت فردی و جنسیتی را میتوان در سایر حوزههای پژوهشی علوم انسانی اعمال نمود که یکی از آنها برداشت خوانندگان از متن میباشد برای بررسی تأثیر هویت جنسیتی بر برداشت از متن و تحلیل آن ابتدا داستان کوتاهی از شارلوت پرکینز گیلمن (Charlotte Perkins Gilman) انتخاب شد که بازخوردهای اجتماعی و بازخوردهایی در میان منتقدان نظریه جنسیت داشت و از منظر تحلیل گفتمان انتقادی متنی فمینیستی برشمرده می شود این داستان در اختیار عده ای از دانشجویان زن و مرد قرار گرفت و از آنها خواسته شد که تحلیل و برداشت خود از متن را شرح دهند سپس پرسشنامه جامع ویژگی های شخصیتی در اختیار این جامعه آماری قرار گرفت و امتیاز هر یک از افراد با استفاده از نرم افزار SPSS بدست آمد سپس امتیازات حاصله هر فرد با تحلیل و برداشت وی از متن سنجیده شد و براساس نتایج نهایی بدست آمده مشخص شد که بین نمره پرسشنامه هویت شخصیتی (مردانگی مثبت و زنانگی مثبت) و درک نوشتار زنانه که هدف این بررسی بود، ارتباط مستقیم و معناداری برقرار است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آگاهی دانشجویان از هویت شخصیتی خود و تأثیر کلیشههای جنسیتی میتواند در فرآیند درک متن، تشخیص ویژگیهای زبانی متن، سبک نوشتار نویسنده و نهایتاً ترجمه راهگشا باشد.
The Impact of Gender Identity on Text Perception
English Abstract: Since studies in different fields have become interdisciplinary increasingly, individual and gender identity subjects can be applied to other areas of humanities research, one of which is text perception. To examine and analyze the effect of gender Identity on text perception, we chose a short story by Charlotte Perkins Gilman, which received social feedbacks and feedbacks from critics of gender theory, and was considered from the perspective of critical discourse analysis a feminist text. This story was shared with some female and male students and they were asked to express their understanding, then a comprehensive questionnaire of personality traits was provided to this statistical society and the score of each person was obtained using SPSS software. Then, the resulted scores of each person were measured by his/her perception and analysis and of the text, and based on the final results it turned out that there is a direct and significant relation between personality identity questionnaire (positive masculinity and positive femininity) and female writing perception, which was the purpose of this study. Therefore, we can conclude that students' awareness of their personality identity and gender stereotypes can be influential in the process of text understanding, text linguistic characteristics recognition, the author's style of writing, and ultimately translation.