نویسندگان:
سعید ملیحی الذکرینی1 .1استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده فارسی: بر اساس نظریهی کمالگرایی شهروندان به گذران یک زندگی ارزشمند علاقهمندند و نوعا برای افراد اجتماع برخورداری از زندگی مطلوب اهمیت دارد. از سویی موجودیت حکومت برای کمک به اشخاص جهت تعقیب علایقشان و بهرمندی از زندگی فضیلتمندانه است؛ لذا طبیعی به نظر میرسد همانگونه که حکومت در خصوص مسائلی چون نظم، امنیت، بهداشت و برقراری عدالت و حمایت از حقوق افراد، مردمانش را یاری میکند، برای تحقق زندگی مطلوب نیز یاریگر آنان باشد. مسئله مهم در ارتباط با حوزه اعمال قدرت و احتمال تحدید حقوق و آزادی شهروندان، هنگامی رخ مینماید، که دولتها جهت بسط اخلاقیات و ارزشهای دینی، متمسک به حقوق کیفری و تحمیل مجازات میشوند. در دامنه جرائم تعزیری کشورمان، نمونههایی از این نحو سلوک در حوزه نهادینه سازی حجاب شرعی بانوان، حیا و عفت عمومی قابل مشاهده است. این در حالیست که درمسیر رشد فضائل و الزام به ارزشهای اخلاقی، «توجه» به سطوح مختلف عناصرو شرایط احکام، و نیز محدودیتهای حاکم برحدود الهی، تشویق به ورع و پرهیزگاری و توجه به داشتن نیت خداپسندانه در انجام اعمال خیر، میرساند که برخی از سطوح حفظ نفس و رشد و آن در حوزهی اخلاقیات، بر پایه آموزش، تعلیم و تمرین و تـذکر و نصیحت، و نهادینه شدن درونی التزام به اخلاقیات و فضائل انسانی، بر وجه استمرار و استقرار است، و واضحا «مداخلهی کیفری دولت در این امور»، به عبارتی فضیلت گرایی کیفری، ناکارآمد و نافی ارزش های معنوی تحصیل شده است. مع الوصف نتیجه اصلی در پژوهش حاضر که به روش توصیفی-تحلیلی نگاشته شده، آن است که توجه به امور فوق میتواند، منجر به پیشگیری از فربهتر شدن مدل جرمانگاری در نظام حقوقیاسلامی گردد؛و این مدل را با رویکـردی متفاوت، معقول، دارای پذیرش اجتماعی و جامعهپذیری مطلوب، و نزدیکتر به بعد رحمانی آن، معرفـی نمایـد.
An Approach to Institutionalization of Modesty and General Ethics In the Light of the Criminal Perfectionism Theory
English Abstract: According to the theory of perfectionism, citizens are interested in spending a worthwhile life, and it is typically important for them to enjoy a desirable life. On the other hand, the existence of government is to help individuals pursue their interests and enjoy a virtuous life; therefore, it seems natural, just as the government is concerned with issues such as order, security, health and justice, and protecting the rights of individuals, it helps people to actualize their desirable life. An important issue in the scope of power exercise and the probability of citizens’ rights and liberty restriction occurs when governments appeal to criminal law and punishment to expand religious values and morality. In the domain of Taziri crimes in our country, one can see instances of this kind of conduct in the field of institutionalization of the religious veil, modesty, and public chastity. However it should be noted that some of the levels of self-preservation and growth in the field of morality grounds in education, training, instruction, counseling, and the institutionalization of the commitment to ethics and human virtues, and obviously, the government's criminal intervention in these affairs, that is criminal virtuism, is ineffective and violates spiritual values. Nevertheless, the main result of the present research, written using descriptive-analytic method, is that attention to the above issues can prevent the criminalization model in Islamic law system to become bigger, and one can introduce this model through a different and reasonable approach, the one that gets more social acceptance and is closer to God’s affection and mercifulness.