چکیده فارسی: در برخی موارد ممکن است یکی از شهود زنا، شوهر زن متهم، باشد. اکثر فقها بر این باورند که شهادت زوج بر زنای زوجه، مقبول و موجب ثبوت حدّ زنا میباشد. بر همین مبنا، بیشتر فقهای مشهور، نظریه عدم قبول شهادت زوج را تنها در صورتی موجّه میدانند که زوج، قبل از شهادت، زن خود را قذف نموده باشد. بعضی نیز بین زوجه مدخوله و غیرمدخوله قائل به تفصیل شده و عدم قبول شهادت زوج را تنها در صورت اول صحیح میدانند. در مقابل، گروهی از فقها معتقدند با شهادت زوج، حدّ زنای زوجه ثابت نمیشود و بر زوج، لعان و بر شهود دیگر، حدّ قذف ثابت میگردد. یافتههای تحقیق نشان میدهد قول اخیر، دارای مبانی مستحکم و اعتبار کافی بوده و در مجموع، دیدگاه موجّهی به نظر میرسد و قانون مجازات نیز گرچه حکم صریحی در این مسئله ندارد اما اطلاق ماده 177 آن میتوان مؤید همین نظریه باشد.
The validation of Man's Testimony in Proving his Wife Adultery (Zina)
English Abstract: In some cases, one of the witnesses of adultery may be the husband of the adulterous wife. Most jurisprudents believe that the husband’s testimony upon his wife is acceptable and proves the Hadd (Sharia punishment) of adultery. On this basis, most of the well-known jurisprudents consider the husband‘s testimony upon his wife acceptable unless he has defamed his wife by adultery accusations before the testimony. Some others distinguish between penetrative and non-penetrative intercourses and believe that husband’s testimony is justified only in the second case. On the contrary, some other jurisprudents consider husband’s testimony upon his wife unacceptable and believe that it does not prove the Hadd (Sharia punishment) of adultery. The findings of the research show that the recent statement has strong and credible bases and, in general, seems justified. In addition, the punishment law, although is explicit in this issue, the application of Article 177 can be regarded as a confirmation of the statement.