نویسندگان:
فاطمه محسنی1 .1کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، واحد استهبان، دانشگاه آزاد اسلامی، استهبان، ایران
چکیده فارسی: با عمومی شدن دسترسی تلفن همراه هوشمند و افزایش تصاعدی ضریب نفوذ اینترنت در ایران و در کنار آن افزایش نرم افزارهای اجتماعی تلفن همراه و کاربرد های ارتباطی آن، کاربران از جمله بانوان خانه دار توجه ویژه ای به آن ابراز نمودند. از آنجا که زنان نیمی از پیکره جامعه اند و نقش مهمی در توسعه جوامع ایفا می کنند، لازم شد پژوهشی با هدف بررسی میزان و نحوه استفاده از این ابزار ارتباطی نزد زنان خانه دار صورت گیرد و عواملی همچون مدت زمان استفاده، کاربردهای مورد نظر و تعداد شبکه های ارتباطی تلفن همراه که خانم های خانه دار در آن حضور دارند، مورد بررسی قرار گیرد. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش زنان ساکن مناطق شهر تهران میباشند که به روش نمونه گیری طبقه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. گروه نمونه در این پژوهش براساس جدول کرسی و مورگان ٣٨٤ نفر از زنان خانه دار است. برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه محقق ساخته پس از روایی و پایایی بهره گرفته شد. یافته های پژوهش نشان داد، ٥/٢٥ درصد زنان خانه دار با اینکه کاربر پیام رسان های تلفن همراه می باشند، آشنایی کمی با این ابزارارتباطی دارند. همچنین نتایج حاکی از آن است که بین متغیرهای تنوع پیام رسان ها، اطلاع رسانی و ارتباط با دیگران و میزان استفاده از پیام رسان های تلفن همراه رابطه وجود دارد. زنان با ایفای نقش مادری و همسری، نقش محوری در تحکیم خانواده و تربیت نسل آینده دارند و بیشترین تأثیر را بر سلامت و بهداشت خانواده ایفا می کنند. پس لازم و ضروری است که اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب در این زمینه صورت گیرد. تا استفاده از این ابزار ارتباطی که همچنان رو به گسترش است، صرفا جهت بالا رفتن آگاهی آنان و کارهای روزمره مفیدشان باشد
Housewives and Smart Mobile Messengers Types and Level of Usage
English Abstract: Smart phone access and rapid increase in Internet penetration rate in Iran, along with an increase in the number of mobile social software and their communication applications have led users, including housewives, to pay special attention to smar phone massagers. Since women are half of society and play an important role in the development of societies, a research was needed to determine the nature and extent usage of these communication tools by housewives and to identify factors such as the duration of use, the desired uses, and the number of mobile communication networks that housewives are attending. The research is a descriptive survey. The statistical population of this study is women living in Tehran, selected by multi-stage stratified sampling method. The sample group, according to Morgan's table, is 384 housewives. For data collection, a researcher-made questionnaire was used after its validity and reliability. Findings of the research showed that 25.5% of housewives, although have mobile messengers, are less familiar with this tool. Also, the results indicate that there is a relationship between the variables of communication messenger variety, communication with others, and the level of mobile massager usage. Women play a central role in family consolidation and future generation education, and they have the most impact on family health and well-being. Therefore an appropriate culturalization is a necessary in this filed