نویسندگان:
سمیه کاوهی سدهی1 .1دانشجوی دکتری گروه مشاوره، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر تدوین برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی زنان سرپرست خانوار بر مبنای نظریۀ روانشناسی فردی و ارزیابی اثربخشی آن بود که در دو مرحله و به صورت کیفی و کمی انجام شد. مرحلۀ اول با روش تحلیل محتوای مضمونی انجام گرفت، جامعه پژوهش منابعی(کتب) بودند که در آنها نظریه روانشناسی فردی شرح داده شده بود. نمونه گیری آن بصورت هدفمند انجام شد. مرحلۀ دوم به روش نیمه آزمایشی انجام شد که طرح آن از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری زنان سرپرست خانوار بودند؛ که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، تعداد 30 نفر، و با توجه به ملاک های ورود به پژوهش انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده گردید. یافته ها در بخش کیفی، منجر به ارائه برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی برای زنان سرپرست خانوار گردید و در بخش کمی یافته ها نشان داد که برنامۀ آموزشی توانمندسازی روانشناختی بر افزایش سطح توانمندی روانی زنان سرپرست خانوار تأثیر دارد و می توان نتیجه گرفت، توانمندسازی روانشناختی فرایند قدرت بخشیدن به افراد است که باعت می شود تا احساس توانایی و شایستگی خویش را بهبود بخشند و بر احساس ناتوانی و درماندگی غلبه کنند
Compilation a psychological empowerment program based on individual psychology theory and and evaluation its effectiveness on female-headed household’s empowerment’s
English Abstract: The purpose of this study was to Compilating a psychological empowerment training program based on individual psychology Adler's theory on female-headed household’s and evaluate its effectiveness. Which was carried out in two qualitative and quantitative stages. In the first stage, thematic content analysis was used. The research community was the textbooks in which the theory of individual psychology was described. Sampling was done purposefully. The second stage was carried out using a semi-experimental method. The statistical population consisted of women headed by household. By multi-stage cluster sampling, 30 individuals were selected according to the criteria of the study. To analyze the data, one-variable covariance analysis was used. The findings indicated that the psychological empowerment training program has an impact on increasing the level of psychological empowerment of female headed households and it can be concluded that psychological empowerment is the process of empowering individuals who will be able to improve their sense of ability and competence and overcome the feeling of impotence And helplessness