چکیده فارسی: کارآفرینی از محورهای اصلی واساسی رشد و توسعه در هر کشوری میباشد بهطوریکه آن را موتور توسعه اقتصادی میدانند، تجربه کشورهای دارای رشد بالای درآمد ملی نشان میدهد که یکی از دلایل موفقیت آنها این است که مدیران این کشورها به نقش و اهمیت کارآفرینی در پیشرفت و توسعه کشور پیبردهاند. کارآفرینی مزایایی دارد که از جمله آنها میتوان به تسهیل بازاریابی محصولات، ایجاد اشتغال، افزایش سود و سرمایه سرمایهگزاران، تأمین رفاه اجتماعی، افزایش صادرات، دریافت ارز و غیره اشارهکرد. امروزه فراهمساختن امکان مشارکت فعال زنان بهعنوان نیمی از جمعیت کشور در روند توسعه منابع و ظرفیتهای محلی تردیدناپذیر است. آمارها نشانمیدهد که نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده بهخصوص، در سالهای اخیر، مرتباً در حال افزایش است؛ با وجود این، نتایج مطالعات نشانمیدهد که زنان کارآفرین در مقایسه با مردان گرایش بیشتری به کارگروهی دارند و خود محوری در آنها کمتر است. در حال حاضر که بیش از 60 درصد از ظرفیت دانشگاهها را زنان به خود اختصاصدادهاند، ترغیب و اشاعه فرهنگ کارآفرینی سازوکاری است که میتواند فرصتهای جدیدی را پیش روی زنان تحصیلکرده دانشگاهی قرار دهد، در این رابطه الگوهای موفق کارآفرینی میتوانند ضمن انتقال تجارب فعالیتهای کارآفرینانه خود، نقش مؤثری در ترویج و توسعه کارآفرینی زنان و ترغیب دختران جوان برای ورود به عرصه کارآفرینی ایفا نمایند. در این مقاله با استفاده از روش کتابخانهای، به بررسی مفاهیم، تعاریف و نقش زنان تحصیلکرده کارآفرین در تحول و توسعه کشور پرداخته، همچنین به موانع و محدودیتهای موجود در پیش روی آنها ازجمله نابرابریهای جنسیتی اشاره میگردد.
University Educated Women's Entrepreneurs
English Abstract: Entrepreneurship is one of the main directions of growth and development in most countries, so that it is known as the engine of economic development. Managers of countries with high national income growth have realized the vital role of entrepreneurship.Today, providing the possibility for women's active participation (as half of the country’s population) in the process of developing local capacities and resources is indisputable. Statistics show that unemployment rate in recent years, especially for educated women is continuously rising, however studies show that women entrepreneurs in comparison to men have a tendency to more teamwork and are less self-centered. Currently, women students constitute more than 60 percent of university’s capacities. In Iran persuasion and encouragement of the entrepreneurship culture is a mechanism that can provide university educated women with new opportunities. In this respect, the successful entrepreneurship models can play important roles in the promotion and development of women's entrepreneurship, and can encourage young girls to enter entrepreneurship activities. Using the library method, this article investigates the concepts, definitions and the role of educated entrepreneur women in development of the country, and also notices the existing obstacles and limitations such as gender inequality.