نویسندگان:
میرزا محمد رضا صفایی تخته فولادی1 .1طلبه سطح 4 فقه و اصول، حوزه علمیه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: دستیابی به توسعۀ سیاسی، مشارکت سیاسی گروههای اجتماعی جامعه را میطلبد و مشارکت سیاسی زنان در این خصوص اهمیت بالایی دارد. تحقق مشارکت مطلوب زنان در حوزۀ سیاست در هر جامعهای با موانع خاص خود مواجه است. بر این اساس، در این پژوهش مشارکت سیاسی زنان منطقۀ بلوچستان با استفاده از روشهای پژوهش کیفی و رویکرد نهادگرایی مورد مطالعه قرار گرفته است. مصاحبههای کیفی با نخبگان بلوچستان مقولات و تمهایی را در اختیار پژوهشگران قرار داد که امکان تبیین وضعیت مشارکت سیاسی زنان این قوم را فراهم کرد. یافتههای پژوهش حاضر بیانگر آن است که موانع مشارکت سیاسی زنان منطقۀ بلوچستان از دو نگاه درخور توجه هستند؛ نگاه نخست متوجه موضعگیری نهادهای رسمی به زنان است و نگاه دوم فرهنگ بلوچ را در نسبت با زنانشرح میدهد. نتایج بهدستآمده موانع اصلی را نهادهای غیررسمی یا ناملموس همانند فرهنگ پدر/ مردسالاری و بخشی از باورهای سنتی تعریف میکند؛ باورهایی که از سویی علت خودناباوری زنان در فعالیتهای سیاسی است. با وجود این، نهادهای مشارکتی از جمله شوراهای اسلامی شهر و روستا موفق شدهاند اثربخشی نفوذ نهادهای غیررسمی را با مرور زمان بر مشارکت سیاسی زنان بلوچ کاهش دهد.
Institutional Barriers to Women’s Political Participation in Baluchistan Region
English Abstract: Achieving political development requires the political participation of social groups in society, particularly women's political participation. In any society the fulfillment of proper participation of women in policy making is hindered by specific obstacles. Accordingly, in the present study, attempts have been made to examine the barriers of political participation of women in the Baluchistan region by means of institutionalization and qualitative techniques; qualitative interviews with elitses in Baluchestan provided themes for researchers to specify condition of political participation of women among the Baluch. Findings in the present study state that barriers of political participation of women can be considered from two aspects. First, the way official institution looks at women, second, the culture of Baluchestan people. The results suggest that the main obstacles are informal or intangible institutions, such as fathers or patriarchal culture, and some religious beliefs, which, on the one hand, are the causes of women's poor selflsteem in political activities. On the other hand, legal and formal institutions appear to reflect the less formal institutions that have undergone some kind of institutional process. Nevertheless, participatory institutions such as Islamic councils of the city and village have been able to effectively reduce the influence of informal institutions on gradual political participation of Baloch women.