چکیده فارسی: هدف از این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر و محرک خرید و تحلیل فرایند انتخاب زنان مصرفکنندة کالای لوکس آرایشی در ایران در قالب یک مدل است. تحقیق حاضر با استفاده از روش آمیخته انجام گرفته است. در فاز اول، به روش کیفی با مصاحبههای نیمهساختاریافته با گروههای کانون مصرفکننده اطلاعات جمعآوری و با روش تحلیل تم بررسی شد. این دادهها از مصاحبه با 23 نفر به دست آمده است. به منظور رتبهبندی مقولههای بهدستآمده از تکنیک آنتروپی شانون استفاده شده است. در فاز دوم، عوامل شناساییشده با جمعآوری داده از متخصصان صنعت آرایشی به روش مدلسازی ساختاریـ تفسیری به مدل نهایی رفتار مصرفکننده تبدیل شده است. در این پژوهش، طی تحلیل تم 12 مقولة اصلی شناسایی شده است. این 12 مقوله با استفاده از تکنیک انتروپی شانون وزندهی و رتبهبندی شده است. نتایج نشان میدهد محرکهای خارجی، ارزشگذاری حین خرید، گروههای تأثیرگذار و محرکهای داخلی به ترتیب بیشترین وزن را در تصمیم به خرید و انتخاب مصرفکننده دارند. خروجی روش مدلسازی ساختاریـ تفسیری یک مدل چهارسطحی است که ترتیب اثرگذاری مقولهها و روابط بین آنها را بهصورت شفاف نشان میدهد.
Providing a choice Behavior Model for Luxury Consumers in Iran’s Cosmetic’s Market
English Abstract: The purpose of this study can be divided into two parts. In the first part, the factors are identified that affect the consumer behavior and of cosmetics luxury goods in Iran's market. In the second part, these identified factors are turned into the model of the consumer behavior of luxury cosmetics goods. This study has been conducted using combined method (qualitative and then quantitative method). In the first phase, the data were collected qualitatively through semi-structured deep interviews with consumer focus groups and studied using the theme analysis method. The data were obtained from interviews with 23 subjects. Then, in the second phase using the quantitative method, the questionnaires have been completed by 12 experts of cosmetics industry and turned into a final consumer behavior model using Interpretative Structural Modeling (ISM). In this study, after identifying 12 main categories from the first phase of the study, we achieved four-level model of the consumer behavior using Interpretative Structural Modeling Method (ISM) in the second phase.