چکیده فارسی: نوجوانی از مراحل مهم رشد و تکامل انسان است که ویژگیهای رشدی آن میتواند زمینهساز بروز انواع انحرافات و اختلالات شود. دختران به دلیل ویژگیهای جسمی و روانی خاص خود زودتر از پسران وارد مرحلة رشد جسمی و جنسی میشوند و مشکلات آنها در ابعاد بهداشتی، روانی و اجتماعی به دلایل تفاوتهای فیزیولوژیک، نقشهای اجتماعی و سنتهای حاکم در جامعه بیش از پسران است. با توجه به اینکه تاکنون پژوهشی در جهت کشف و تبیین چگونگی رفتارهای انحرافی نوجوانان دختر انجام نگرفته است، پژوهش حاضر در نظر دارد با روش کیفی استقرایی به تحلیل رفتارهای منحرفانة جنسی نوجوانان دختر بپردازد. این تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری نظری و مشارکت 17 نوجوان دختر بین 12ـ15 سال به صورت هدفمند انجام شد. در این تحقیق، تکنیک استفادهشده برای جمعآوری دادهها مصاحبة نیمهساختاریافته و عمیق بود و از روش گراندد (سیستماتیک: استراوس و کوربین) برای تحلیل دادهها استفاده شد. تحلیل درنهایت به 9 مقولة اصلی کنش جنسیشدة فناوریمحور، فراغت خطرساز، خودتحریکی انفعالی، اختلالات هیجانی، سیستم نامطلوب حمایتی والدـ والدینی، فقدان آموزش جنسی مطلوب، فقدان مهارتهای خودتنظیمی انگیزشی، بیهویتی دینی و محرکهای محیطی خودتحریکی و مقولة هستة «جامعهپذیری جنسی نابهنجار» انجامید.
A Model for Sexual Deviant Behaviors of Teen Girls: Thinking on the Grounded Theory
English Abstract: Maturity is one of the most important stages of human development, and its developmental characteristics can cause various kinds of deviations and disorders. Girls, due to their experiences of physical and mental changes, enter the stage of physical and sexual maturity earlier than boys. Their problems in the health, psychological and social dimensions are more than boys due to physiological differences, social roles and governing traditions in society. Because no research has been conducted to identify and disclose the diverse behaviors of adolescent girls, this present study is to analyze the deviant sexual behaviors of matured girls by inductive qualitative method. This research was carried out using theoretical sampling method. Up to 17 girls aged from 12 to 15 years old were purposefully sampled for the aim. In this research, the technique used for data collection was semi-structured and deep interviewing, and the grounded method (systematic: Strauss & Corbin) was used for data analysis. The analysis ultimately addresses 9 main categories including technology-driven sexual activity, risky leisure, passive self-stimulation, emotional disturbances, poorly-sustained parenting-and-addiction, lack of good sexual education, lack of self-regulation motivational skills, religious environments and environmental stimuli, incitement and the core of abnormal sexual socialization.