نویسندگان:
حسین سوزنچی1 .1گروه علوم اجتماعی/ دانشکده فرهنگ و علوم اجتماعی و رفتاری/ دانشگاه باقرالعلوم ع/ قم/ ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بازنمایی تجربیات دانشجویان مراجعهکننده به مرکز مشاورة دانشگاه تبریز از حس تنهایی اگزیستانسیال است. پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی تفسیری است و نمونهها از طریق نمونهگیری هدفمند و مصاحبة ژرفنگر با 18 نفر از دانشجویان مراجعهکننده به مرکز مشاورة دانشگاه تبریز انجام گرفت. مصاحبهها ضبط و به روش استرابرت و کارپینتر تجزیه و تحلیل شدند. از یافتههای حاصل از تجربیات حس تنهایی اگزیستانسیال دانشجویان، 4 مضمون اصلی: احساس درکشده، تنهایی مثبت، تنهایی منفی و راهکاری برای کاهش تنهایی منفی شناسایی شد. دانشجویان دختر دانشگاه تبریز از تنهایی اگزیستانسیال احساس وانهادگی، اضطراب و جدایی داشتند که این احساس برای آنها هم پیامدهای مثبت و هم منفی داشته است. با اتخاذ تدابیری نظیر تبیین موقعیت وجودی دانشجویان در هستی و تعالیبخشی به این جایگاه میتوان به این نوع از حس تنهایی در دانشجویان فائق آمد.
Representation of the existential loneliness experience of female students referring to counseling center of Tabriz University
English Abstract: The purpose of this study is to represent the experiences of the students referring to the consulting center of Tabriz University in terms of their sense of existential loneliness. The present study is conducted using a qualitative and phenomenological methodology and purposeful sampling and through deep interview with 18 students who referred to the consulting center. The interviews were recorded and analyzed by the method of Sterbent and the Carpenter. The findings of the experiences of existential loneliness of students were identified in the 4 main themes including perceived feelings, positive loneliness, negative loneliness and a way to reduce negative loneliness. The female students of Tabriz University from existential loneliness had a feeling of thrownness, anxiety and separation, which had both positive and negative consequences. The establishment approaches can explain the existential situation of students in existence and excellence about this type of sense of loneliness in the students.