چکیده فارسی: با توجه به افزایش تعداد کاربران شبکة اجتماعی تلگرام در ایران، بهخصوص در میان اقشار جوان و تحصیلکرده، به نظر میرسد که مطالعۀ نوع استفاده از این شبکهها، بهویژه در فعالیتهای آموزشی، حائز اهمیت باشد. با توجه به اهمیت موضوع، هدف این تحقیق توصیفیـ همبستگی بررسی عوامل تأثیرگذار بر قصد استفادۀ دانشجویان از شبکة اجتماعی تلگرام در فعالیتهای آموزشی با تأکید بر اثر تعدیلگری جنسیت بود. جامعۀ آماری این تحقیق 767 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد رشتههای کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد بود که بر پایۀ جدول بارتلت و همکاران (2001)، 196 نفر از آنان با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ استاندارد (پس از متناسبسازی پرسشها با زمینۀ مرتبط با پژوهش) استفاده شد. نتایج تحقیق گویای آن بودند که دو متغیر برداشت ذهنی از سهولت و مفیدبودن اثر مثبت و معناداری بر نگرش استفاده از تلگرام در فعالیتهای آموزشی داشتند، درحالیکه رابطۀ بین برداشت ذهنی از جذابیت با نگرش نسبت به استفاده از تلگرام معنادار نبود. همچنین، نگرش به استفاده از تلگرام اثر مثبت و معناداری بر قصد استفاده از آن در فعالیتهای آموزشی داشت. نتایج تحلیل گروههای چندگانه نشان دادند که از بین چهار رابطۀ بررسیشده، فقط اثر تعدیلگری جنسیت در رابطۀ بین برداشت ذهنی از سهولت با نگرش به استفاده از تلگرام در فعالیتهای آموزشی تأیید شد؛ به نحوی که این رابطه برای دانشجویان پسر مثبت و معنادار، ولی برای گروه دانشجویان دختر غیرمعنادار بود.
Gender analysis of students’ intention to use telegram social network in educational activities (Case study: Ferdowsi University of Mashhad)
English Abstract: Due to the increasing number of Telegram social network users in Iran especially among the young and educated people, it seems that the study of use of such networks is important particularly in educational activities. Given the importance of the issue, the purpose of this descriptive- correlative research was to study the factors affecting students’ intention to use Telegram social network in educational activities with focusing on moderating effect of gender. The statistical population of the research consisted of all M.Sc. students of agricultural majors at the Ferdowsi University of Mashhad (N= 767). According to the Bartlett et al. table, a sample size of 196 students was selected using a stratified random sampling technique. A standard questionnaire (after adjusting the questions with the field of research) was employed to collect data. The results showed that two variables of perceived ease of use and perceived usefulness had a positive and significant effect on attitude toward using telegram in educational activities, whereas, there was not a significant relationship between perceived usefulness and attitude. Also, attitude had a positive and significant effect on agricultural students’ intention to use Telegram in educational activities. The results of multi-group analysis indicated that gender had a moderating effect on the relationship between perceived ease of use and attitude toward using Telegram in educational activities, so that the relationship was non-significant for female students, whereas it was positive and significant for male students.