نویسندگان:
حسین حاجی حسینی1 .1دانشجوی دکترای حقوق جزاء دانشگاه خوارزمی تهران- دانش آموخته ی سطح ۳ حوزه
چکیده فارسی: این پژوهش با استفاده از رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی و با هدف بررسی فرایند جامعهپذیری سیاسی دختران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و اصلیترین کارگزاران این فرایند اجرا شده است. اهمیت فرایند جامعهپذیری سیاسی از آن روست که همۀ تفکرات و ایستارهای سیاسی افراد جامعه از خلال همین فرایند شکل میگیرند. روش استفادهشده، کیفی و از نوع گراندد تئوری است و دادهها با کمک تکنیک مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته گردآوری شدهاند. براساس روش نمونهگیری هدفمند و نیز با در نظر گرفتن اشباع نظری، 20 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در این مطالعه شرکت کردند و مصاحبههای عمیق با آنها انجام شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در فضای فرهنگیای که حوزة جامعهپذیری سیاسی در حاشیه قرار گرفته و در شرایطی که نهادهای آموزشی، رسانه، و گروههای دوستی نقش کارآمدی در جامعهپذیری سیاسی دانشجویان دختر ندارند، نهاد خانواده بهمنزلۀ نهادی مورد اعتماد، وظیفۀ فرایند جامعهپذیری سیاسی دختران دانشجو را به دوش میکشد و سایر کارگزاران جامعهپذیری در این عرصه ناکارآمدند.
The challenges of political socialization of female students (providing a Grounded Theory)
English Abstract: Using social interpretivism approach, this research studies the process of political socialization of female students and its main agents. The process of political socialization is important because all political thoughts and attitudes of people are shaped through this process. Grounded theory is applied and data have been collected by in-depth interviews. Based on purposive sampling and also taking into consideration the theoretical saturation, twenty female students from Shiraz Islamic Azad University participated in this study. The findings indicate that in a cultural sphere whereby the political socialization is marginal and while agents such as media, educational institutions and friendship groups are inefficient, family, as the only reliable institution, bears the burden of the socialization process.