نویسندگان:
فرزانه حکیم زاده1 .1دانش پژوه سطح 4 رشته تاریخ اهل بیت ،استاد و مدیر گروه تاریخ (واحد پژوهش)
چکیده فارسی: اگرچه مشاغل خانگی یکی از زمینههای مناسب فعالیت اقتصادی زنان، بهویژه در مناطق روستایی، بهشمار میرود، توسعۀ آن با موانع و محدودیتهای متعددی روبهروست. بر همین اساس، در پژوهش حاضر، به بررسی موانع عمدۀ گرایش زنان و دختران روستایی به مشاغل خانگی پرداخته شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را زنان روستایی بالای هجده سال بخش سردرود شهرستان رزن در استان همدان تشکیل میدهند که براساس فرمول کوکران 187 نفر از آنها به صورت تصادفی و با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای گزینش و مطالعه شدند. مهمترین ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی صوری آن به تأیید متخصصان رسید و جهت بررسی پایایی آن با محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ، پایایی در همۀ قسمتهای پرسشنامه بیشتر از 8/0 برآورد شد که بیانگر قابلیت اعتماد آن است. طبق نتایج به دست آمده از تحلیل عاملی، عوامل بازدارندۀ گرایش زنان روستایی به راهاندازی مشاغل خانگی در شش عامل فرهنگی و اجتماعی، زیرساختی و مالی، شخصیتی، حمایتی، خانوادگی، و آموزشی دستهبندی شدند. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد، بهرغم وجود این محدودیتها، نگرش زنان روستایی به راهاندازی مشاغل خانگی در سطح مطلوبی قرار دارد که بر این اساس میتوان گفت در صورت رفع عوامل بازدارنده، مشاغل خانگی در این منطقه توسعه خواهد یافت.
Identifying Inhibitions of Rural Women’s Trend to Home Businesses (Case Study: Sardrod district, Razan county)
English Abstract: Home business is one of the best fields of women's economic activity and considered as an important strategy for job creation, particularly for rural women. Nonetheless many barriers avoid addressing rural women to these businesses. The main purpose of this study was to analyze the most important barriers for trends of rural women and girls to home businesses. The statistical population of this study was rural women that are over 18 years in Sardrod district in Razan county, Hamedan province. 187 people were studied randomly according to Cochran formula. The most important data collection tool was a questionnaire that its validity was confirmed by panel of experts and Its reliability was tested by Cronbach's alpha coefficient. According to results of factor analysis, barriers to rural women trend to establish home businesses were classified in six factors that were: social and cultural, infrastructure and finance, personality, support, domestic and training. Social and cultural factors as the most important factor was introduced.