چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر مقایسه حمایت تحصیلی، خودتنظیمی عاطفی و شایستگی اجتماعی در دانشآموزان پسر تکوالد و دووالد بود. طرح پژوهش علّیمقایسهای و جامعة آماری پژوهش تمامی دانشآموزان پسر دورة متوسطه اول و دوم شهر اردبیل بود که از بین دانشآموزان تعداد 150 نفر (75 نفر از دانشآموزان تکوالد و 75 نفر از دانشآموزان دووالد) به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. سپس به پرسشنامههای حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت (2005)، راهبردهای خودتنظیمی عاطفی مارس (1988)، شایستگی اجتماعی برمستر و همکاران (1998) پاسخ دادند. یافتهها با روش تحلیل واریانس چندمتغیری ﺗﺠﺰﯾﻪوﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪ. نتایج نشان داد که میزان حمایت تحصیلی، خودتنظیمی عاطفی و شایستگی اجتماعی دانشآموزان پسر دووالد بیشتر از دانشآموزان پسر تکوالد است. نتایج تلویحاً نشان میدهند توجه به انواع حمایتهای تحصیلی و طراحی و اجرای مداخلههای آموزشی در جهت بهبود خودتنظیمی هیجانی و شایستگی اجتماعی میتواند به بهبود عملکرد دانشآموزان تکوالد کمک کند.
Comparison of Academic Support, Emotional Self-Regulation and Social Competence in Single-Parent and Two-Parent Male Students
English Abstract: The aim of this study is to compare academic support, emotional self-regulation and social competence in single-parent and two-parent male students. The design of the research was comparative causal research and the statistical population was all male students of the first and second secondary school in Ardabil City, of which 150 students (75 single-parent students and 75 two-parent students were selected by multi-stage cluster sampling method. Then they answered Sands and Plunkett's (2005) academic support questionnaires, March's (1988) emotional self-regulation strategies, Burmester et al.'s (1998) social competence questionnaires. The findings were analyzed by multivariate analysis of variance. The results showed that the amount of academic support, emotional self-regulation, and social competence of two-parent male students is higher than that of single-parent male students. The results implicitly show that paying attention to various types of academic support and designing and implementing educational interventions to improve emotional self-regulation and social competence can help improve the performance of single-parent students.