نویسندگان:
علی فتحی آشتیانی1 .1نویسنده مسئول: استاد مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله(عج)، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی روانشناختی شکوفایی بر بخشش مادران دانشآموزان کمشنوا بود. این پژوهش با روش نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون ـ پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری شامل 98 نفر مادران دانشآموزان کمشنوای شهر کاشان، در سال تحصیلی 1401-1400 میشد که از بین آنها 28 نفر بهصورت تصادفی انتخاب و در یک گروه آزمایش (13 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. جلسات آموزش مبتنی بر بستۀ آموزشی شکوفایی سلیگمن (2011) در 10 جلسۀ 90دقیقهای برای گروه آزمایش برگزار شد. دادهها با استفاده از پرسشنامۀ گرایش به بخشش هارتلند (2005) جمعآوری و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. نتایج نشان داد که مداخله باعث افزایش معنادار بخشش و خردهمقیاسهای بخشش خود، دیگران و موقعیت در مرحلۀ پسآزمون میشود (01/0P<). نتایج آزمون بنفرونی نشان داد میزان افزایش نمرات پسآزمون در مرحلۀ پیگیری هم نسبتاً پایدار بود. بر اساس یافتهها، برنامۀ آموزشی مبتنی بر الگوی روانشناختی شکوفایی در بهبود بخشش مادران دانشآموزان کمشنوا مؤثر بود. بنابراین، از این برنامه میتوان برای بهبود بخشش مادران استفاده کرد و در مدارس نیز از آن بهرهمند شد.
The Effect of Training Based on the Flourishing Psychological Model on Forgiveness in Mothers of Students with Hearing Loss
English Abstract: The aim of this study is to determine the effect of training based on the flourishing psychological model on forgiveness in mothers of students with hearing loss. This research was conducted with a quasi-experimental method and a pre-test, post-test and follow-up design with a control group. The statistical population included 98 mothers of adolescents with hearing loss in Kashan in the 2021-2022 academic year, of which 28 were randomly selected and replaced in an experimental group (13 people) and a control group (15 people). Training sessions based on Seligman’s flourishing training package (2011) were held in 10 sessions of 90 minutes for the experimental group. Data were collected using a Heartland Forgiveness Scale (2005) and analyzed using mixed analysis of variance with repeated measures. The results showed that the intervention significantly increased forgiveness and subscales of self-forgiveness, others and position in post-test phase (P<0.01). The results of the Benferoni test showed that the increase in post-test scores was relatively stable in the follow-up phase. Based on the findings, a training program based on the flourishing psychological model was effective in improving the forgiveness in mothers of students with hearing loss. Therefore, this program can be used to promote forgiveness in mothers.