نویسندگان:
منصوره شهریاری احمدی1 .1نویسنده مسئول: استادیار، گروه روانشناسی استثنایی، تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده فارسی: با بررسی نظامهای مالی خانواده موجود در سطح بینالمللی، دو دسته از نظامهای مالی را میتوان متمایز نمود. دستهی اول نظامهایی هستند که با اعتقاد به برابری حقوق و مسئولیتهای زوجین در خانواده به تعریف حقوق مالی خانواده میپردازند. این دسته با پیروی از مدل برابری ارائه شده توسط کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان[1]، نظام مالی اشتراک اموال زوجین را به عنوان رژیم مالی قانونی برای خانواده ارائه میدهند که در آن زن و مرد در آوردهی یکدیگر در خانواده سهیم میشوند. دستهی دیگر از نظامهای مالی با درنظرگرفتن مرد به عنوان مدیر خانواده و به دنبال آن قراردادن مسئولیتهای مالی خانواده بر عهدهی وی، مسئولیتها و حقوق متفاوتی برای هر یک از زوجین در نظر میگیرند. در این مدل از نظام مالی خانواده، زن نقش اقتصادی در خانواده ندارد. مرد مسئول پرداخت هزینههای همسر و فرزندان میباشد و به دنبال آن حقوق زن برای انجام وظایف و مسئولیتها در خانواده باید توسط مرد جبران گردد. نظام حقوقی ایران، با پیروی از مدل ارائه شده توسط فقه امامیه، نظام حقوقی استقلال مالی زوجین را انتخاب نموده و در دسته دوم قرار میگیرد. در این نوشتار، به دنبال بررسی امکان ورود نظام مالی اشتراک اموال به نظام کنونی خانواده در نظام حقوقی ایران و روند آن با توجه به پایههای دینی و نیازهای جامعهی کنونی، به بایدها و نبایدهای اعمال این تغییرات خواهیم پرداخت.[1] Convention on the Elimination of all Forms of Discrimination Against Women; CEDAW
The Requirements of Introducing the Common Property System to the Iranian Matrimonial Regime with a view to the Quebec Matrimonial Regime
English Abstract: legal regimes differ in outlining the method of contribution to the household, financial maintenance, and the division of property after separation/divorce. Some legal regimes, following the CEDAW’s regime, look for an egalitarian regime which rules for similar rights and responsibilities for both parties and partial community of properties between spouses through which economic advantages and disadvantages related to marriage and dissolution of marriage should be born equally by both parties. Another group of legal regimes establishes separation of properties as the guiding principle for marital economic relationship in which the expenses should be borne by men as the heads of the household and women should be compensated for her unpaid contribution to the household. This research will focus on Iran’s legal system, which follows Sharia (Islamic law) in separation of properties and ruling for compensation of unpaid contribution of women to household. The research compares Iran’s legal system and Quebec’s laws as an example of egalitarian regime and evaluate if Iran’s family law could integrate community regime in its family law with regard to the Sharia principles and its Islamic family law. And which criteria should be considered by Iranian legislator if desire to adopt community regime.