نویسندگان:
حمید رضاییان1 .1استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده فارسی: مقدمه: باتوجهبهمشکلات فراوان خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال ADHD و عدم شناسایی آسیب های زیرمنظومه همشیرها در پیشینه پژوهشی ،هدف این پژوهششناساییآسیب هایزیر منظومه همشیرها درخانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال ADHD است.روش: این پژوهش یک مطالعه کیفی است که با روش پدیدارشناسی[1] انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال ADHD بود که به مراکز مشاوره یا روانپزشکی شهر سنندج رجوع کرده بودند.نمونه گیری با روش هدفمند و شامل 27 نفربوده است.ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته و تحلیل داده ها با روش هفت مرحله ای کلایزی(1987) انجام شده است.یافته ها: در این پژوهش اطلاعات به دست آمده ی حاصل از کدگذاری در سه دسته کدگذاری توصیفی[2]، تفسیری[3] و تبیینی[4] قرار گرفته اند که شامل 3 کد تبیینی، 9 کد تفسیری و 44 کد توصیفی است.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که زیرمنظومه همشیرها تحت تأثیر مشکلات فرزند ADHD خانواده قرار دارد و آسیب های خاص و تأثیرات منفی بر این زیرمنظومه وارد می کند. بنابراین این زیرمنظومه نیازمند نظارت،حمایت و آموزش های خاصی است تا از میزان آسیب های آن کاسته شود.[1] Phenomenological[2] .Descreptive[3] . Interpretative[4] .Explanatory
Pathology of Sibling Sub System: Phenomenal World of Sibling in Families with Children with ADHD Disorder; a Qualitative Study
English Abstract: Introduction: Considering the problems of families with children with ADHD and lack of studies to focus on these damages in background, the purpose of this study was to identify the pathologies of sibling sub system in families with children with attention deficit / hyperactivity disorder (ADHD). Methodology: This research is a qualitative study conducted with phenomenological method. Population consist of all families with children with ADHD what referred to counseling or psychiatric centers. Purposeful sampling was used and included 27 persons. Semi-structured interview was used as an instrument and seven-step method of Colaizzi (1978) was used to analyze the data. Finding: In this research, the obtained coding information is divided into three types of descriptive, interpretative and explanatory coding, including 3 explanatory codes, 9 interpretative codes and 44 descriptive codes. Conclusion: Results showed that sibling sub system is influenced by the problems of the child with ADHD in family and causes specific damages and negative influences on this sub system. Therefore, this sub system needs supervision, support and specific training to reduce its damages.