نویسندگان:
زهرا شفیعی1 .1کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازیدرمانی بومی شده بر تعامل والد-کودک، مادران کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه/ فزونکنشی بود. به همین منظور با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و با توجه به ملاکهای ورود آزمودنیها به پژوهش، تعداد 26 نفر از مادران کودکان پیشدبستانی مبتلا به اختلال کاستی توجه/ فزونکنشی انتخاب شدند و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 10 جلسه بازی درمانی بومیشده شرکت داده شدند و گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه تعامل والد-کودک پیانتا (1994)، پرسشنامه وندربیلت (2003) و مصاحبه بالینی بود که مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار نسخه 22 و آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایشی و گواه در مرحله پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیدار آماری وجود داشت (01/0 ). میتوان نتیجه گرفت که مداخلات بازی درمانی بومی بر تعامل والد- فرزند والدین کودکان پیشدبستانی مبتلا به اختلال کاستی توجه/ فزونکنشی تأثیر دارد. بکارگیری این روش در مداخلات روانشناختی والدین به درمانگران پیشنهاد میگردد.
The Effectiveness of localized play therapy on child-parent interaction mothers of ADHD preschool children
English Abstract: The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of localized Play Therapy(LPT) on child- parent interaction with Attention Deficit Hyperactivity Disorder in preschool children. This research method was applied and a quasi-experimental design with a control group. Using phases randomize sampling among mothers with Attention Deficit Hyperactivity Disorder preschool centers. Twenty six mothers of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder were selected. They were randomly placed in 2 groups (experimentation and control group). Experiment group was presented with LPT for 10 sessions of 90 minute once a week. Instruments were used as following parenting stress and Vanderbilt and Pianta in 3 stages. Data were analyzed using of repeated mature design analysis. Results showed that there was significant difference between control and experimental group ("p≤0.01" ). results showed that LPT effectiveness on child- parent interaction of mothers with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. It is suggested that this method could remedy impairment of the parents with mental health.