نویسندگان:
اسماعیل اسدپور1 .1نویسنده مسئول: استادیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران ایران
چکیده فارسی: تک فرزندی، یکی از اشکال رو به رشد خانوادههای ایرانیست و بررسی ابعاد و مسائل ویژه مربوط به آن حائز اهمیت میباشد. هدف از مطالعه حاضر، درک عمیق تجربه تکفرزندان از تعامل با والدین بوده است. روش این تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناختی است که بدینمنظور، با استفاده از نمونهگیری داوطلب- هدفمند، 18 تکفرزند انتخاب و با استفاده از مصاحبه نیمهساختار یافته مورد بررسی قرار گرفتند. مصاحبهها ضبط و کلمه به کلمه پیاده شد، در نهایت، دادهها به شیوه تحلیل مضمون (تماتیک) تجزیه و تحلیل گردید. در این مطالعه 6 مضمون اصلی استخراج شد که شامل توجه و مراقبت، وابستگی، نگرانی، تنهایی، مسئولیت و مثلث ارتباطی بود. بر اساس یافتههای این مطالعه، تکفرزندان فشار زیادی را در ابعاد گونانگون در تعامل با والدین متحمل میشوند، لذا اصلاح الگوهای تعاملی و آگاه سازی والدین میتواند در پیشگیری از پیامدهای منفی مؤثر باشد. با توجه به اینکه یافتهها از یک تحقیق بومی حاصل شد؛ میتواند در ساخت بستههای آموزشی ویژه این خانوادهها راهگشا باشد.
Lived experience of single children of their interaction with parents "A Phenomenological study"
English Abstract: Single child is one of the growing forms of Iranian families and it is important to examine the dimensions and special issues related to it. The aim of this study is to provide a deep understanding of Single childeren experience of interacting with parents. The research method is phenomenology which is a qualitative method . For this purpose, 18 Single child were selected using Voluntary purposeful sampling and analyzed using semi-structured interviews. The interviews were recorded and word-by-word, finally, the data were analyzed in a thematic analysis. In this study, six main themes were extracted, which included attention and care, dependency, concern, loneliness, responsibility, and communication triangle. According to the findings of this study, single-child suffer greatly in interacting with parents in the gongpong dimensions, so correction of interactive patterns and parenting information can be effective in preventing negative outcomes. Given that the findings were derived from a native research, it could be possible to create special educational packages for these families.