چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عملکرد خانواده با مسئولیت پذیری و ارضای نیازهای روانی پایه دانش آموزان پسر دبیرستانی انجام شد. در این پژوهش توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی جامعه آماری دانش آموزان پسر دبیرستانی منطقه 1 شهر تهران بودند که بر اساس فرمول کوکران 362 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بود.بدین منظور از کل دبیرستان های دولتی پسرانه منطقه 1 شهر تهران 5 مدرسه و از هر مدرسه دو کلاس به تصادف انتخاب شد و سپس از دانش آموزانی که در این کلاسها حضور داشتند، به صورت تصافی ساده دانش آموزان به عنوان نمونه انتخاب شدند. از سه پرسش نامه سنجش عملکرد خانواده(FAD) مک مستر، مسئولیت پذیری نعمتی (1387) و ارضا نیازهای روانی گاردیادسی و رایان (2000) برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. نتایج نشان داد عملکرد خانواده بر مسئولیت پذیری و ارضای نیازهای روانی پایه در دانش آموزان پسردبیرستانی تأثیر دارد.همچنین بین عملکرد خانواده و ابعاد هفتگانه آن (کارکرد، حل مسأله، ارتباط، نقش ها و مسئولیت ها، آمیختگی رفتار ، کنترل رفتار، پاسخگویی عاطفی) با مسئولیت پذیری و ارضای نیازهای روانی پایه دانش آموزان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.[1]- Guardia
Relationship of Family Performance with Responsibility and Satisfaction of Basic Psychological Needs of High School Male Students
English Abstract: The purpose of this study was to investigate the relationship between family function and responsibility and satisfaction of basic psychological needs of high school male students. In this descriptive study, the correlation between the statistical population of the high school male students in district 1 of Tehran was 362 as the sample based on Cochran formula. A random cluster sampling method was used. For the purpose of this study, all male secondary schools in District 1 of Tehran were selected from 5 schools and two schools were randomly selected from each school. Then, students who were attending these classes were provided with simple refinement of the students Selected as samples. The McDemester Family Factor Questionnaire (FAD), Negative Responsibility (2008) and satisfaction of Garcia, Dace and Ryan (2000) psychological needs were used to collect information. The results showed that family function affects the responsiveness and satisfaction of basic psychological needs in high school students. There is also a positive and significant relationship between family function and its seven dimensions (function, problem solving, communication, roles and responsibilities, behavior blending, behavior control, emotional responsiveness) with responsibility and satisfaction of the students' basic psychological needs.