چکیده فارسی: پژوهش حاضر به بررسی رابطه استفاده از رسانههای جهانی، بازاندیشی مدرن و رضایت زناشویی با گرایش زوجین به روابط فرازناشویی میپردازد. چارچوب نظری این پژوهش تلفیقی از نظریه جهانی شدن فرهنگی، بازاندیشی و تغییر شکل صمیمیت گیدنز، رویکرد استفاده و رضایتمندی و نظریات روانشناسی اجتماعی از کمپ و یابلونسکی میباشد. مدل در نظر گرفته شده شامل متغیرهای: مصرف رسـانـههای جهانـی، بـازانـدیشی مـدرن و رضـایتزناشویی است که به عنوان متغیرهای تأثیرگذار بر گرایش به روابط فرازناشویی دخالت داده شدهاند. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش و از طریق نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، در بین 260 نفر از زوجین شهر قروه انجام شده است.نتیجه کلی پژوهش نشان داد مصرف رسانههای جهانی میتواند زمینهای را فراهم کند که دیدگاه مخاطبان را در خصوص گرایش به روابط فرازناشویی شکل دهد اما مخاطبان در مواجهه با این پیامها، متناسب با ویژگیهای روانی و اجتماعی خود واکنشهای متفاوتی نشان میدهند و به این ترتیب، تأثیرات متفاوتی را دریافت میکنند. از میان عوامل مؤثر بر گرایش به روابط فرازناشویی، مصرف رسانههای جهانی، بازاندیشی مدرن، رضایت زناشویی، جنسیت، نحوه ازدواج رابطه معناداری با گرایش به روابط فرازناشویی داشتهاند.
The Relationship of Global Media, Modern Reflexivity and Tendency to Extramarital Relationship among Married Couples of Qorveh City
English Abstract: The present study examined the relationship of global media, modern reflexivity and marital satisfaction of couples willing to have extramarital involvement. The theoretical framework of this research is based on an integration of Giddens theory of cultural globalization, reflexivity and the transformation of intimacy, and approach towards satisfaction and psychological theories of Azkmp and Yablvnsky. The inferred model included variables: the use of global media, modern reflexivity, and marital satisfaction as the variables that are suggested to show tendency to extramarital involvement in spouses. This research carried out using a multi-stage cluster sampling method, including 260 couples in Qorveh. The overall result of this study showed that consumption of media can set the stage to form the audience tendency to extramarital involvement; however, confronted people with these messages respond according to their psychological and social characteristics that is different responses and as a result affect them differently. Among the factors involved in the tendency to extramarital involvement, media consumption, modern reflexivity, marital satisfaction, gender, and mode of propose in marriage, have a significant relationship with extramarital involvement tendency.