چکیده فارسی: پژوهش حاضر، با هدف بررسی ارتباط بین الگوهای ارتباطی خانواده (گفتوشنود و همنوایی) با خودپنداره (تحصیلی، اجتماعی، ورزشی و ارزشی) انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش، شامل 192 دانشآموز مقطع راهنمایی شهر شیراز (95 دختر و 97 پسر) بود، که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ تجدید نظرشدۀ الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک و مقیاس خود پندارۀ منداگلیو و پیریت استفاده شد.نتایج نشان داد ارتباط خانوادگی از نوع گفتوشنود، به صورت مثبت و معناداری، به پیشبینی همۀ ابعاد خودپنداره میپردازد؛ در حالیکه قدرت پیشبینی ارتباط خانوادگی از نوع همنوایی معنادار نبود. همچنین، بیشترین همبستگی بین متغیرهای ارتباط خانوادگی و خودپنداره، در گروه دخترها، متعلق به رابطۀ بین خودپندارۀ ارزشی و ارتباط گفتوشنود بوده و در گروه پسرها مربوط به رابطۀ بین خودپندارۀ ورزشی و ارتباط گفتوشنود است. بنابراین میتوان گفت، خانوادههای با جهتگیری گفتوشنود، باعث افزایش سازگاری و خودپنداره در فرزندان میشوند.
The Effect of Family Communication Patterns on Shiraz Secondary School Students’ Self-Concept
English Abstract: The present research was performed to evaluate the relationship between family communication patterns (conversation and conformity) with the self-concept (academic, social, physical & valuable). The research sample included 192 secondary school students of Shiraz city (95 girls & 97 boys) who were selected with cluster random sampling method. The data collected by the revised questionnaire of family Communication Patterns (Koerner & Fitzpatrick) and self-concept scale (Mandaglio & Pyryt). The results showed that the family communication of the conversation pattern predicts a positive and meaningful concept for all aspects of self-concept pattern, whereas conformity pattern cannot predict self-concept pattern, significantly. Also, the highest correlation between variables of family and self-concept relationship, belongs to the relationship between valuable self-concept and conversation in the girls group, and the relationship between physical self-concept and conversation in boys. So, it can be said that family-oriented conversation increases self-concept and adjustment of children.